Waarom je als onderwijsinstelling niet zonder ICTO-coach kan
Sinds de uitbraak van de pandemie geven veel docenten online les. Daarvoor gebruiken zij IT-applicaties die ze graag op de best mogelijke manier willen inzetten. Maar dit vergt vaardigheden die de meesten niet van nature bezitten. Om die reden hebben docenten — zeker in deze tijd — coaching op IT-gebied nodig. En daarmee is de rol van de ICTO-coach nog veel essentiëler geworden dan zij al was.
Download de checklist
Online lesgeven: coaching nodig!
Kwalitatief online lesgeven is lastiger dan het lijkt. Als een docent 60 minuten onafgebroken tegen een camera praat, zullen velen studenten de microfoon en camera uitzetten en Netflix aanzetten.. Best begrijpelijk, want de docent is alleen maar aan het zenden. Maar er zijn natuurlijk betere manieren om een les of college in te vullen.
Sommige onderwijsinstellingen zetten hun IT-afdeling in om docenten op dit gebied te helpen. Als dat al goed gaat, komt de IT-afdeling vaak onder druk te staan. Het is een kwestie van tijd voordat de dagelijkse werkzaamheden daaronder gaan lijden.
Wie beide partijen uit de brand helpt? De ICTO-coach. Deze belicht twee perspectieven: de technische kant én het didactische stuk. ICTO-coaches helpen docenten om hun les didactisch sterker te maken, door middel van technologie. Dit doen zij bijvoorbeeld door applicaties aan te bevelen die ervoor zorgt dat de studenten meer betrokken blijven tijdens de les. Zij stellen docenten niet alleen in staat om online les te geven, maar ook om hun lessen naar een hoger niveau te tillen.
Bekijk hier onze case met Avans Hogeschool
IT en ICTO: twee verschillende specialisaties
Kan je de IT-afdeling en de ICTO-coach echt niet als één geheel zien? Het korte antwoord: nee. Het langere antwoord: een IT-afdeling denkt niet (voldoende) mee op didactisch niveau.
Stel, je werkt met een applicatie die het mogelijk maakt om met breakout rooms te werken. De IT-afdeling is enthousiast en ziet het eerstvolgende bedrijfsuitje al voor zich: na de algemene sessie wordt het team opgesplitst in kleinere groepen, die deelnemen aan activiteiten. Klinkt goed, maar daar heeft de docent niets aan.
Een ICTO-coach ziet kansen voor de docent en zou bijvoorbeeld adviseren om een klas op te splitsen in 3 niveaus. Studenten kunnen zelf een niveau kiezen: makkelijk, gemiddeld of moeilijk. Vervolgens kan de docent langs de breakout rooms gaan om meer toegespitste uitleg te geven over de stof. Zo kunnen ze beter aansluiten op het niveau van de student. En omdat de groepen een stuk kleiner zijn, kunnen ze contact maken met de studenten.
Een docent zou zelf waarschijnlijk niet op dit idee komen, maar kan dit soort advies goed gebruiken. Zo wordt de les immers didactisch sterker. Een ICTO-coach is dan ook van grote toegevoegde waarde voor elke onderwijsinstelling.
De verbindende factor
ICTO-coaches ondersteunen docenten, maar zijn ook de cruciale schakel tussen docenten en directie. Zij luisteren naar behoeftes en bespreken deze. Stel, docenten vinden peer-to-peer-feedback heel belangrijk, maar hiervoor zijn geen applicaties beschikbaar binnen de onderwijsinstelling. In dat geval bespreekt de ICTO-coach de behoefte én de mogelijke applicaties met de directie. Zo helpt de ICTO-coach docenten hun primaire werkzaamheden te verbeteren.
In deze tijd, waarin sociale interactie met studenten tijdens online lessen essentieel is, zijn ICTO-coaches een noodzaak. Ze moeten een aparte, vaste rol krijgen binnen de organisatie. Zo kan de IT-afdeling haar werk doen en hebben docenten een sterk supportnetwerk om op terug te vallen.
Bovendien overbrugt de ICTO-coach een belangrijk hiaat: IT kent de techniek, de docent weet wat hij of zij wil en de ICTO-coach brengt alles samen!