
Outsourcen als zorgorganisatie
Als zorgorganisatie wil je je focussen op jouw kernactiviteit: kwalitatieve zorg verlenen. Dit betekent dat het ICT-fundament van je organisatie ijzersterk moet zijn. Maar ‘alles in de lucht houden’ volstaat in dit tijdperk niet meer. Doorontwikkelen is minstens zo belangrijk — op het gebied van nieuwe technologieën én security. Want, zo weten we inmiddels, stilstand is achteruitgang.
Hoe vind je een proactieve partner die op élk vlak met je meedenkt?
Als je niet continu proactief optimaliseert, werk je vaak onnodig inefficiënt. En wie op securitygebied stilstaat, kan zelfs desastreuze gevolgen ondervinden. Niet voor niets staan cybersecurityaanvallen vrijwel dagelijks in het nieuws. Hackers worden steeds vernuftiger en daarom moet je je maatregelen constant aanpassen.
Het probleem is dat de ontwikkelingen elkaar in zo’n snel tempo opvolgen dat je ze onmogelijk zelf kunt bijhouden. Dit raakt de kern van een probleem dat momenteel leeft onder zorgorganisaties die ICT hebben uitbesteed. Doet de ICT-partij wat zij moet doen? In veel gevallen wel. Maar daar houdt het vaak dan ook direct bij op. En als zorgorganisatie verwacht je, volkomen terecht, méér.
Groeiende behoefte aan een langdurig, inhoudelijk partnerschap
De gemiddelde ICT-partij kan jou het technische basiswerk uit handen nemen. Maar als zo’n partij zich heel reactief opstelt, word je eigenlijk niet écht ontzorgd. Jij wilt verbetervoorstellen ontvangen. Advies over het nut van nieuwe technologieën voor jóuw organisatie. Samen optrekken. Dat de ‘lichtjes aan staan’, moge duidelijk zijn. Maar daarmee heb je nog geen langdurig, inhoudelijk partnerschap.
Steeds meer zorgorganisaties willen de handen ineenslaan met een moderne ICT-partner die proactief met hen meedenkt. Die zich verdiept in de organisatie en de eigen kennis inzet om stappen vooruit te zetten. Een meer dan redelijke verwachting, want zo kun jij optimaal functioneren in de businessomgeving.
In de zorg moet je nu eenmaal meer doen met minder middelen. Werk je met een ICT-partner die dat écht begrijpt, dan denkt deze ook met je mee — om vervolgens met slimme, innovatieve oplossingen te komen. Gaan je gedachten nu direct naar AI? Begrijpelijk, want op dat gebied is natuurlijk steeds meer mogelijk. Aan de andere kant blijven de opties vaak enorm abstract. Een goede ICT-partner deelt tastbare learnings en businesscases met je. Zo kun je een
(AI-)oplossing in actie zien en weet je welke voordelen jij hiermee kunt behalen.
Outsourcingspartner in de breedste zin van het woord
Kort gezegd, je zoekt een outsourcingspartner in de breedste zin van het woord. Daarbij ben je waarschijnlijk al gestuit op de term ‘managed services’. Die term klinkt heel ontzorgend, maar in de praktijk heb je misschien ervaren dat het persoonlijke contact hierbij steeds verder te zoeken is.
Bij Wortell willen we dat persoonlijke contact, júist bij managed services, blijven waarborgen. Onze aanpak is proactief. Natuurlijk blussen — of, liever, voorkomen — wij brandjes wanneer dat nodig is. Maar dat is slechts het begin. Wij helpen je vooral om de volgende stappen te nemen. We verdiepen ons in je organisatie en dragen volop ideeën en optimalisatievoorstellen aan.
Als moderne partij werken wij niet met traditionele datacenters. We ‘leven’ in de cloud. En omdat we al jaren een vertrouwde ICT-partner voor zorgorganisaties zijn, zijn we als geen ander bekend met de uitdagingen waar jij mee kampt. Daarom kunnen we daadwerkelijk innovatie bieden. Hiervoor zetten we voornamelijk Microsoft-technologie in, want daarin zijn we koploper: mede door onze nauwe band met Microsoft en de vele certificeringen die we hebben behaald, blijven we vooroplopen qua kennis en expertise. Dit stelt ons in staat om het initiatief te nemen, onder andere op AI-gebied. Zo zorgen we dat onze klanten in een snel veranderende wereld óók voorop blijven lopen.
Benieuwd naar wat wij zoal voor onze zorgklanten kunnen doen? Dat begrijpen we helemaal. Omdat wij onze aanpak graag zo concreet mogelijk maken, geven we je drie voorbeelden!
‘Securityreis’ van a tot z
Cybersecurity bezorgt menig zorgorganisatie hoofdbrekens. Dreigingen liggen constant op de loer en een cyberaanval kan een enorme impact hebben op je processen. Mocht je onverhoopt met een cyberaanval te maken krijgen, dan heb je bovendien een wettelijke meldingsplicht. Vanuit de NIS2-richtlijn is het bijvoorbeeld verplicht om hiervan binnen 24 uur melding te maken bij Z-CERT, het expertisecentrum voor cybersecurity in de zorg. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hier zijn bepaalde procedures voor. Veel zorgorganisaties zijn hier simpelweg niet klaar voor.
Dit betekent dat wij je van a tot z kunnen meenemen door de ‘securityreis’. Wanneer we een kennismakingsgesprek met je voeren, bekijken we bovendien of je in aanmerking komt voor funding vanuit Microsoft. Zo ja, dan helpen we je bij het volledige aanvraag- en implementatieproces. Maar ook als dit niet het geval is, zorgen wij dat security geen zorgenkindje meer voor je is!

Z-CERT heeft Wortell — na een zorgvuldig selectietraject — gekozen als een van de partners voor Managed Detection & Response-diensten
Snelle en eenvoudige toegang tot relevante data
Het is belangrijk dat zorgmedewerkers snel bij relevante data kunnen, zoals protocollen en werkinstructies. Zo houden zij immers meer tijd over voor het kernproces: zo goed mogelijk zorg verlenen.
Wij maken dit mogelijk door te zorgen dat zij makkelijk toegang hebben tot cruciale data. Dit resulteert in een lagere administratieve werklast, meer werkplezier en een hogere focus op zorgverlening. Een goede manier om mensen te binden — wat met het nijpende personeelstekort in de zorg geen overbodige luxe is.
Transitie naar een regieorganisatie
Wanneer je besluit om de ICT-randzaken te outsourcen, verschuift de focus binnen je ICT-afdeling. Deze transformeert naar een regieorganisatie. Dit betekent dat mensen binnen het ICT-team een andere rol krijgen. Het is nu bijvoorbeeld belangrijk dat zij business naar ICT vertalen of leveranciers aansturen.
Zo’n transitie kost meestal wat tijd. Mensen moeten eraan wennen. En soms is het nodig dat ze andere vaardigheden aanleren. Wij hebben veel ervaring met dergelijke verandertrajecten. Als managed-services-partner kunnen we mensen dan ook begeleiden door de hele transitie naar een regieorganisatie.
Samenwerken met Wortell: hoe ziet dat eruit in de praktijk?
Wanneer de ICT-afdeling een regieorganisatie wordt, ga je opereren op het snijvlak van business en ICT. Het is essentieel dat je deze twee gebieden goed op elkaar afstemt. Ze mogen en kunnen niet los van elkaar bestaan. ‘Silo-denken’ behoort daarmee tot het verleden!
Werk je met ons samen, dan treden wij op als de verbindende factor. We zijn kritisch en dagen je uit om vanuit een ander perspectief naar de zaken te kijken. Veranderingen realiseer je immers niet door telkens ja en amen te zeggen. Je wilt dat stakeholders met elkaar op één lijn zitten. En aanvankelijk is dat lang niet altijd het geval.
Stel, de ICT’er staat te popelen om met AI aan de slag te gaan, omdat dit voor een efficiëntieboost en een optimalisatieslag gaat zorgen. Maar de architect trapt even op de rem door een valide kanttekening te zetten: “We moeten éérst maatregelen nemen rondom de integratie van gegevensstromen, want anders is het risico op een datalek te groot.” De business-consultant, die vooral vanuit de processen denkt, voegt daaraan toe: “Fijn dat we alle data uit de domotica-omgeving gaan gebruiken om tot voorspellingen te komen, maar kunnen onze systemen dat wel aan? Moeten we niet starten met een pilot voordat we de volgende stap nemen?”
Eerlijk is eerlijk: al deze experts hebben een punt. Daarom voeren wij strategisch en tactisch overleg met alle betrokken partijen. Wij overleggen op verschillende lagen, stellen kritische vragen en komen zelf met concrete verbetervoorstellen (in plaats van te wachten totdat jij hierom vraagt). Zo zorgen we dat jouw organisatie optimaal werkt, nu én in de toekomst.
5 redenen om te kiezen voor Wortell als ICT-partner
- Proactieve partner: we dagen je uit om anders te denken en doen op eigen initiatief verbetervoorstellen;
- ICT-partner in de breedste zin van het woord: we ondersteunen je van a tot z;
- Microsoft powerhouse: kies je voor een Microsoft-beleid, dan zetten wij onze diepgaande kennis van het platform in om je te begeleiden bij de implementatie en uitvoering;
- Persoonlijk contact: we verdiepen ons in je organisatie en denken écht met je mee;
- Diepgaande sectorkennis: wij zijn al jaren partner van zorgorganisaties en hebben een specifiek zorgteam;
- Ideale ‘omvang’: Wortell is groot genoeg om een serieuze speler te zijn en klein genoeg om dicht bij jouw organisatie te staan. Oftewel, we zijn big enough to cope and small enough to care!