Oog voor de beste zorg met Mission Critical Azure bij ONVZ
Focus op onderscheidend vermogen
Al 85 jaar levert ONVZ zorgverzekeringen met vrije keuze aan leden. Zij bepalen zelf naar welke arts of welk ziekenhuis ze gaan. Zo’n twee jaar geleden is de datacare-afdeling begonnen met de herijking van de cloudstrategie. De insteek was om zoveel mogelijk gebruik te maken van standaard diensten en alleen zelf te ontwikkelen als ONVZ onderscheidend kan zijn. “Wij geloven dat we geen eigen aanpak hoeven te verzinnen, als een leverancier aan meerdere klanten een bewezen oplossing levert. Op de onderdelen waarin we wél onderscheidend willen zijn, zetten we een platform in waar we zelf ontwikkelde technologieën gebruiken. Wij kunnen bijvoorbeeld prima uit de voeten met een standaard documentmanagementsysteem, maar willen met onze webomgevingen onderscheidend zijn ten opzichte van onze concurrenten. Dan nemen we het heft in eigen hand met onze maakteams.”
Ook aan de slag met Azure?
Keuze voor Mission Critical Azure
Al vrij snel werd duidelijk dat Azure goed past bij deze strategie van ONVZ. “Dit platform staat zeker op het gebied van data en web het dichtst bij onze technologieën. Denk aan het contentmanagementsysteem waarmee wij de customer journey faciliteren. Dat was een van de redenen om hiervoor te kiezen, net als onze visie op data. We weten nu al dat we andersoortige datamodellen willen inzetten met componenten die door Azure als blokken worden geleverd. Daarnaast zijn wij echt een Microsoft-huis.” Met de keuze begon de zoektocht naar een ervaren leverancier die ONVZ mee kan nemen in toekomstige ontwikkelingen. “Niet alleen op technologisch gebied, maar ook aan de businesskant. Wortell sluit met Mission Critical Azure op beide goed aan.“
Mission Critical Azure
“Wij hebben voor ogen dat Wortell ons helpt om businessvraagstukken van de juiste oplossing te voorzien. Ook de standaarddienst en hun uitgebreide kennis van security zijn belangrijke pijlers geweest. Wortell stak als Microsoft-leverancier met kop en schouders boven de rest uit.”
Drie fases van transformatie
De overgang naar Azure werd onderverdeeld in drie fases. Tijdens de inventarisatiefase werd bepaald hoe de inrichting eruit moest zien. De architectuur met design, het implementatieplan en de business case ondersteunden ONVZ om de keuze voor Azure intern te onderbouwen. “Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de technische inrichting van zowel Mission Critical Azure als de inrichting van het Cloud Competence Center. In fase drie gingen we over naar de Managed Services van Wortell. Ik heb me verbaasd over hoe effectief we de inventarisatiefase hebben doorlopen; dit was heel gestructureerd en er rolde zo een standaardinrichting uit. Ik merkte dat de Wortell-consultants dit veel vaker hebben gedaan. Qua kennis, kunde en aanpak lag er een goed plan en ik ben heel trots op het resultaat dat is behaald. We merkten dat de Managed Services echt de focus kreeg binnen Wortell. Er zijn behoorlijke stappen gezet gedurende het traject waardoor de professionaliteit en organisatie groeide. Wij vinden het heel positief dat ze daartoe in staat waren.”
Stroomversnelling in de organisatie
“De basis ligt er. We zitten momenteel midden in de migratie van de webomgevingen en verhuizen daarna het dataplatform. Met Wortell brengen we de standaard manier van werken in Azure DevOps samen met Mission Critical Azure. Een afdeling die daar nog niets mee te maken had, wordt meegenomen in de standaard componenten van Azure. Dat komt aan de hand van Wortell in een stroomversnelling.” De bibliotheek van Azure worden voorzien van de security en governance van Wortell. Ook worden er standaard bouwblokken aangeleverd aan de maakteams om producten te bouwen. “Die zien we ontstaan en het is precies wat wij voor ogen hadden. Met Mission Critical Azure bouwen we alles op basis van standaarden en code. Met één druk op de knop releasen we iets nieuws. We maken nu meer mooie dingen voor onze verzekerden en kunnen sneller relevante en gerichte informatie aan hen verstrekken. Het platform is het fundament dat een belangrijke bijdrage levert. De Managed Services van Wortell zorgen aanvullend dat we dit op een veilige manier doen.”
Nieuwe mogelijkheden verkennen
In de ‘speeltuinomgeving’ ontdekken de maakteams naar hartenlust nieuwe technologieën. “In januari willen we hackatons organiseren, waarin we nieuwe technologieën zoals cognitive services van Microsoft uitproberen: hoe kunnen we verzekerden nog beter ondersteunen? Mission Critical Azure zie ik als drijfveer met Wortell als onze (preferred) partner. We gaan verkennen wat wij op andere vlakken voor elkaar kunnen betekenen. Mijn tip voor organisaties die aan de vooravond van eenzelfde traject staan? Selecteer op de kwaliteiten van de partner, maar verdiep ook in de techniek. Zo loop je niet tegen verrassingen aan en kun je selecteren op bewezen standaarden. Vind de juiste balans tussen technisch inzicht en de functionele invulling. Wij verbazen ons hoe snel de tijd is gegaan en hoe vanzelfsprekend de nieuwe toepassingen al zijn. Dat zegt alles over hoe onze samenwerking met Wortell is verlopen!”