Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Anders kijken, denken en doen met Microsoft Azure

Cases
30-8-2022

Om technologische innovatie mogelijk te maken koos ZINN voor SaaS-oplossingen. De onderdelen die niet versaasd werden, migreerden naar een toekomstbestendige Azure-omgeving. Joke Rietel, Leidinggevende ICT Servicedesk bij ZINN (Thuis)Zorg, Wonen en Welzijn, vertelt hoe de transitie naar een gestructureerde en robuuste omgeving de organisatie meer slimme oplossingen en de focus op zorg biedt.

Zo prettig mogelijk ouder worden. Daar draait het om bij Zorgorganisatie in Noord-Nederland voor hoogwaardige, persoonlijke (thuis)zorg, wonen en welzijn voor ouderen in Groningen, Haren en Hoogezand. In zes woonzorglocaties en vanuit zeventien thuiszorgteams zetten 3.200 medewerkers zich dagelijks in ​voor zo’n 3.800 cliënten: 900 intramuraal, 900 in de thuiszorg en 1.600 in de huishoudelijke verzorging. “Wij willen de fijnste woonplek zijn voor bewoners en cliënten. En we willen de fijnste werkplek zijn voor medewerkers,” zegt Joke. “De wereld om ons heen verandert in rap tempo en de vergrijzing neemt toe. Dat vraagt om slimme oplossingen. Anders kijken, anders denken en doen. Het vraagt om innovatie. Dat kan sociale innovatie zijn. Ook het gebruik van nieuwe technieken - technologische innovatie - kan een antwoord zijn.” 

Joke Rietel, Leidinggevende ICT Servicedesk bij ZINN

‘In deze tijd is het belangrijk om te focussen op die dingen die noodzakelijk zijn. Daarom besloten wij als ZINN om systeembeheer anders in te regelen.’

SaaS-oplossingen

De traditionele IT-omgeving van ZINN kon technologische innovatie niet meer mogelijk maken. “In deze tijd is het belangrijk om te focussen op die dingen die noodzakelijk zijn; eenvoudig in gebruik voor de zorg, innovatie en dergelijke. Daarom besloten wij als ZINN om systeembeheer anders in te regelen. Onze doelstelling: een infrastructuur robuust voor de toekomst. Met meer snelheid, functionaliteit en flexibiliteit. Een omgeving die, ongeacht waar je bent, benaderbaar is op één en dezelfde manier. Vanaf dat moment begonnen we met het ‘versaasen’ van onze applicatieomgeving. Dit om de integratie te vereenvoudigen en om geleidelijk aan applicaties te vervangen.” De IT-afdeling van ZINN bestaat uit een team van 10 mensen. “We kunnen niet alles zelf doen. Bovendien hebben we de expertise er niet voor in huis.” 

Het huwelijk dat ZINN sloot met een lokale IT-partij was geen gelukkige: “Daarom gingen we op zoek naar een partner die snapt wat er zo specifiek nodig is bij VVT (Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg). Eerlijk is eerlijk, we waren sceptisch geworden. Maar Wortell maakt haar beloftes waar.” David van Splunteren is Sectormanager bij Wortell: “SaaS, Software as a Service, is kant-en-klare software die je als dienst afneemt, zodat je je over de techniek geen zorgen hoeft te maken. Wortell brengt in kaart welke SaaS-oplossingen er allemaal actief zijn binnen de organisatie. Vaak zijn deze cloudoplossingen heel gemakkelijk te rationaliseren en terug te brengen tot een aantal standaarden die passen bij het bedrijf. Dat noemen we versaasen.” 

 

‘De organisatie en de zorg merken niks van de transitie. En dat is het grootste winstpunt.’

Hybride situatie

ZINN koos voor Wortell om alle applicaties te versaasen en om de onderdelen waar geen SaaS-oplossing gewenst/gekozen werd, om te zetten naar een toekomstbestendige Azure-omgeving. Joke: “De pragmatiek die Wortell beloofde, hebben we absoluut gekregen. Omdat onze samenwerking met de andere partij vanaf 1 december vorig jaar stopte, moest Wortell zich in noodtempo de hele omgeving eigen maken. Met alle onmogelijkheden die erin zaten. Azure is voor ons dé oplossing voor een gestructureerde en robuuste omgeving. Het biedt onze organisatie meer innovatievermogen en continuïteit. We zitten nu in een hybride situatie: de nieuwe applicaties worden ontwikkeld in Azure, maar ze draaien nog on premise. De verwachting is dat in augustus het hele servicepark ontmanteld wordt.” Ondertussen heeft Wortell een Azure Health Scan gedaan. “Dit gaf ons zicht op verbeteringen in security, kosten en innovaties binnen de bestaande Azure-omgeving. We faseren nu alles uit om te kijken wat we op kunnen heffen, wat efficiënter kan en wat nog behapbaar is.” 

“Acht maanden geleden kozen we voor Wortell om hun ervaring in de gezondheidszorg. De samenwerking gaat ontzettend soepel. Wat er binnenkomt aan verstoringen is volgens onze verwachtingen. Daar is geen discrepantie. De techneuten onderling weten elkaar goed te vinden. Er zijn altijd dingen die je niet kunt voorzien. Dan is er even overleg en wordt het opgelost. Die pragmatiek is er gewoon.” Joke geeft een voorbeeld: “Wij zijn zeven dagen per week, 24 uur per dag open. Als iemand ’s nachts belt met een probleem, is dat belangrijk. Bijvoorbeeld omdat er geen medicatie uitgedeeld kan worden. De organisatie en de zorg merken niks van de transitie. En dat is het grootste winstpunt,” vindt een tevreden Joke.

Eindeloze mogelijkheden
‘Er zijn nog veel meer innovaties mogelijk. Spraakgestuurd rapporteren bijvoorbeeld, dat zou echt mijn droom zijn.’

Meer aandacht voor innovatie

Een stip op de horizon? Dat is 1 januari 2023: “Dan is ons oude on premise-park of versaasd of naar Azure. Daarnaast blijven een aantal specifieke zaken, zoals telefonie en toegangscontrole, op nieuwe hardware op locatie staan. Dan hebben we een ‘lean & mean’ platform. Daardoor pakken we volledig onze regierol op IT en richten we ons, samen met Wortell, op innovatie.” Joke legt uit wat ze daarmee bedoelt: “Bij ZINN richten we ons op het gebied van zorgtechnologie en zorginnovatie op de verbetering en versimpeling van zorg en het vergroten van welzijn. Deze transitie naar Azure is een praktische verandering én een organisatorische. De IT-afdeling is niet meer bezig met het in de lucht houden van servers en applicaties. Kortom, meer aandacht door innovatie. Ons securityniveau moet bijvoorbeeld naar een hoger niveau. Daarnaast helpt Wortell ons met het maken van twee nieuwe power-apps. Allemaal ontwikkelingen waarmee we als IT-afdeling een toegevoegde waarde leveren aan onze interne klant. En zo zijn er nog veel meer innovaties mogelijk. Spraakgestuurd rapporteren bijvoorbeeld, dat zou echt mijn droom zijn,” zegt Joke. “Zorgmedewerkers hebben uiteindelijk één belangrijke taak en dat is zorggeven.” 

E-book

Hét Azure handboek

Een compleet handboek van 52 pagina's, vol met informatie over het Azure platform én de transitie naar Azure.