Terug naar school
Wortell is een uitermate toekomstgericht bedrijf, en waar is de toekomst meer concreet aanwezig dan in de schoolbankjes - daar zitten de mensen die opgroeien in een wereld waar alles wat de huidige generatie IT'ers tot stand heeft gebracht er 'altijd is geweest'. Daar zitten de jongens en meiden die dingen gaan maken waar de IT'ers van nu alleen maar van konden dromen. Er is geen betere plek om 'the bleeding edge of technology' en de realiteit elkaar te laten ontmoeten dan in een groep studenten.
Met die gedachte trok ondergetekende op 16 februari naar de
Aeres hogeschool in Almere, om aldaar een 'gastcollege' te geven over de HoloLens voor de tweedejaars studenten van de studierichting Geomedia en design - en, zo bleek bij aankomst: drie docenten, de directeur, en drie belangstellenden van de gemeente Almere.
Uitleg en ervaring
Aan de orde kwamen onder meer het hoe en waarom van de HoloLens, de technische werking van het apparaat, de bediening, en wat de HoloLens zo bijzonder maakt. De uitleg over Mixed Reality versus virutal en augemented reality was een duidelijk aha-moment, alsmede de live demo's van door Wortell zelf ontwikkelde applicaties, die wat meer de 'real world' van de HoloLens tonen. In de meeste gevallen worden demonstraties beperkt tot standaard demonstratie applicaties die bij de HoloLens geleverd worden.
De praktijktoepassingen vielen goed in de smaak, vooral toen de studenten zelf de de kans kregen deze applicaties te ervaren.
Snelle (en nieuwgierige) studenten
Het was leuk om te zien hoe snel deze jonge generatie doorhad hoe deze nieuwe technologie bediend moest worden, al hebben we bij Wortell na ettelijke HoloReizen ook wel door hoe je zo snel en efficiënt mogelijk mensen kunt 'onboarden' in de HoloLens experience. Het leek aanvankelijk een hele uitdaging om met één persoon twee personen tegelijk te instrueren maar ik merkte al snel dat deze studenten gewend zijn samen te werken. Terwijl ik de derde student instrueerde in basic HoloLens bediening merkte ik dat de eerste twee studenten die de HoloLens al ervaren hadden een
vierde student stonden uit te leggen hoe één en ander in zijn werk ging.
Ook een leuke ervaring - gezien de tijd moest ik de vraag stellen of men graag meer HoloLens experience tijd had, of liever een introductie in het bouwen van HoloLens applicaties in Unity wilde zien. Unaniem werd gekozen voor het tweede. Een leven lang willen leren is de instelling die je nodig zult hebben om te kunnen meedoen in de IT, en het is een goed uitgangspunt als deze instelling er meteen vanaf het begin is.
Na een drukke vragenronde en ongeveer 5 kwartier stond de volgende (reguliere) docent alweer klaar. Het was een bijzondere en leuke ervaring - de laatste keer dat ik echt 'voor de klas' had gestaan, was letterlijk 25 jaar geleden. Ik ben benieuwd of ik mogelijk één of meer van de aanwezigen in de toekomst als stagiar - of nog later als collega - terug ga zien.