Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Wacht niet op herstel van de oude situatie, maar beweeg in de nieuwe!

Blogs
10-7-2020
Inmiddels is het duidelijk dat de gevolgen van het coronavirus niet tijdelijk zijn. Het gevoerde beleid versoepelt steeds meer, maar van het virus zijn we voorlopig nog niet af. Als we te maken hebben met een plotselinge, grote verandering is de automatische reactie vaak dat we de nieuwe situatie niet willen accepteren en extreem verlangen naar de oude situatie. In gedrag resulteert dat in acties die gericht zijn op het zo veel mogelijk behouden van het oude en het zo veel mogelijk weren van het nieuwe. De valkuil is hierbij dat we in sommige situaties geen oog hebben voor de kansen die de nieuwe situatie biedt. Zonde!

Verplaats je focus

Zorg dat je niet in de wachtkamer zit tot de oude situatie weer is hersteld, maar boor je creativiteit aan en bepaal hoe je succesvol wilt bewegen in de nieuwe situatie. Een kenmerk van succes is hoe snel je in staat bent om effectief te reageren op externe omstandigheden die continu veranderen.  Als je niet beweegt sta je stil.

Er zijn genoeg voorbeelden van succesvolle mensen of bedrijven die zich blijven richten op het behouden van hun succesformule en daarmee uiteindelijk worden voorbijgestreefd door anderen die slimmer inspelen op veranderingen. Neem bijvoorbeeld de televisiezenders. Met de komst van het internet en social media veranderde het medialandschap in rap tempo. Jongeren zijn helemaal niet meer geïnteresseerd in televisiekijken. Zij bepalen liever zelf wat ze kijken en wanneer ze dat doen, dan afhankelijk te zijn van een bepaalde programmering. Alle grote zenders hebben jarenlang getracht hun programmering aan te passen om de jongeren, eerder een enorme doelgroep, weer terug te krijgen.

Wat zij zich niet realiseerden is dat zij hun doelgroep niet verloren vanwege de inhoudelijke content van hun programma’s, maar vanwege een veranderde behoefte in het tot zich nemen van media. Een bedrijf als Netflix  zag dit eerder en heeft gebruik gemaakt van deze kans en de rest is geschiedenis.

Omschakelen: maak een nieuw plan

Bij Wortell hebben wij snel geschakeld. Allerlei producten waren uitgewerkt voor de coronacrisis begon en er is veel geïnvesteerd om deze te lanceren. Maar waar hebben bedrijven op dit moment de meeste behoefte aan? Bedrijven hebben momenteel wellicht minder behoefte aan ‘nice to have’ producten, of oplossingen met perspectief op de toekomst. Bedrijven proberen de crisis te overleven en moeten in veel situaties in een nog veel rapper tempo digitaliseren zodat überhaupt het werk uitgevoerd kan worden.

Denk bijvoorbeeld aan alle bedrijven die weinig hadden ingeregeld om thuiswerken mogelijk te maken. Wortell kan vervolgens vasthouden aan eerdere strategische keuzes, omdat reeds gedane investeringen zich moeten uitbetalen. Maar bedienen we zo onze klanten? Nee. We hebben de strategie aangepast en zorgen er bijvoorbeeld voor dat we onze klanten in recordtempo een moderne werkplek bieden en het zo voor ze organiseren dat ze binnen de kortste keren operationeel zijn. Dat is immers waar de klanten door de huidige omstandigheden het meest mee geholpen zijn. De omstandigheden, waar je vaak maar minimaal invloed op hebt, bepalen niet je succes. Het is jouw reactie op die omstandigheden die bepalend is in of je succes bereikt.

Deze gedachte kun je ook toepassen op je eigen persoonlijke leven. Natuurlijk willen we weer kunnen gaan en staan waar we willen en wat verlangen we ontzettend naar een warme knuffel van onze familie en vrienden. Wat kijken we uit naar een eindeloze avond in een fijn restaurant, zonder het 1,5m gedoe. Het zit er niet in. Voorlopig is dit wat het is. Hoe wil jij bewegen binnen deze omstandigheden en hoe zet jij ze naar je hand? Maak een plan en creëer je geluk in de nieuwe situatie.

Werken bij Wortell