Versneld op afstand werken bij Woonzorggroep Samen
Blogs
31-3-2020
In 2019 zijn we bij Woonzorggroep Samen een traject gestart om voor de zorgorganisatie een nieuwe Digitale Werkplek in te richten. Een belangrijk onderdeel hiervan is het op afstand werken met Microsoft Teams. Ondanks dat deze transformatie pas in het najaar van 2020 op de roadmap stond, veranderde het coronavirus de urgentie en behoefte en ontstond de vraag om dit versneld mogelijk te maken.
De planners van Wortell hebben de nodige consultants bij elkaar verzameld en een spoedteam aangesteld. Zo hebben we voor de medewerkers van de zorgorganisatie in een week tijd apparaten kunnen leveren, de werkplek en de benodigde beveiliging ingericht, Microsoft Teams geïmplementeerd en dagelijks digitale trainingen gegeven. Lees in deze case waarom dit zo belangrijk was voor Woonzorggroep Samen en hoe we ze snel geholpen hebben met hun Digitale Werkplek.
De urgentie voor werken op afstand
De overheid heeft in het kader van het coronavirus opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken. Dit geldt ook voor de kantoormedewerkers van ouderenzorgorganisatie Woonzorggroep Samen. Dit was alleen nog niet mogelijk omdat de organisatie, zoals veel andere zorgorganisaties, gebruik maakte van thin clients en Citrix. Binnen de Citrix omgeving is het niet mogelijk om gebruik te maken van voice- en videobellen. Dit is essentieel voor samenwerken op afstand en om deze reden heeft het management besloten om het, initieel in het najaar geplande project, naar voren te halen zodat de medewerkers die niet in de eerstelijns zorg werken ook thuis kunnen werken. Daarnaast was het belangrijk dat ze de behandelaren konden voorzien van een beveiligde mobiele werkplek. Zo gezegd zo gedaan. We zijn met elkaar aan de slag gegaan! Lees in dit persoonlijke bericht van Danny Burlage of van Nick Postma hoe het hele IT team van Woonzorggroep Samen en de medewerkers van Wortell er samen de schouders onder gezet hebben om de snelle implementatie tot een succes te maken.Eenvoudig communiceren en samenwerken op afstand
“Vanaf 13 maart werd al snel duidelijk dat er een lange periode zou aanbreken waarin we niet meer fysiek ons kantoorwerk konden uitvoeren binnen Woonzorggroep Samen. Datzelfde weekend heb ik contact gehad met het MT en de opdracht gekregen om zo snel mogelijk te regelen dat diverse medewerkers met spoed op afstand goed en veilig hun werken konden uitvoeren vanuit huis,” aldus Nick Postma. Zo ontstond de wens om met spoed eenvoudig met elkaar te kunnen communiceren en samen te werken op afstand. In eerste instantie voor de behandelaren, management- en bestuursniveau, teamleiders en ondersteunende diensten. Daaropvolgend heeft Nick op zondag 15 maart met Wortell een conference call gehad en hebben we het uitrolscenario vastgesteld.De juiste basis voor de werkplek met WORK Go
Voor deze groep medewerkers, zijn in een week tijd 125 nieuwe Surface Pro’s geleverd inclusief werkplek, beveiliging en Microsoft Teams Ook is de mogelijkheid ingebouwd flexibel te kunnen switchen naar de huidige Citrix-omgeving. Daarnaast worden de apparaten direct beheerd via InTune. Op deze manier zijn de apparaten direct goed beheerd en beveiligd en kunnen we ze later makkelijk onboarden in de nieuwe Moderne Werkplek. Deze basis van deze werkplek bestaat uit de volgende elementen:- Hardware (voor Woonzorggroep samen zijn dit Surface Pro’s)
- Microsoft 365 licentie
- Digitale assistent en personal trainer JIM. Hier kunnen zorgmedewerkers terecht met al hun vragen
- Veilig inloggen. Dit hoeft maar één keer en doen we o.a. met multifactor authenticatie.
- Begeleiding van gebruikers. Hieronder lees je hoe we dat succesvol via Microsoft Teams gedaan hebben.
- Self service voor gebruikers. Binnen de standaard bieden we een self service portaal waar medewerkers direct hun wachtwoord kunnen resetten of toegang tot een bepaalde applicatie kunnen aanvragen.