Van Social Intranet naar Employee Experience platform
Digital Employee Experience
Microsoft Viva, wat was dat ook alweer? Begin van dit jaar kondigde Microsoft een nieuw onderdeel aan binnen het Microsoft 365 platform; Microsoft Viva. Dit platform richt zich volgens Microsoft op het verbeteren van de digitale ervaring van de medewerker (Digital Employee Experience). Microsoft doet dit door een aantal bestaande tools verder uit te breiden en op een slimme manier samen te brengen in Microsoft Teams. De term Employee Experience doet erg denken aan een andere bekende term, Customer Experience.
Employee Experience voor HR en communicatie
Customer Experience, Customer Excellence, Customer Succes, allemaal termen die een belangrijke verandering in denken markeren. De klant staat centraal. Door de klant de ultieme ervaring te geven, bind je deze klant aan je bedrijf of merk. Deze verandering in denken heeft voor een behoorlijke revolutie in sales en marketing gezorgd. De vraag is, gaat Employee Experience hetzelfde teweegbrengen bij HR en Communicatie?
Nu heb ik natuurlijk geen glazen bol om de toekomst mee te voorspellen. Toch denk ik dat je wel kunt stellen dat deze ontwikkeling al in gang is gezet. Met de toenemende schaarste op arbeid, zullen bedrijven steeds meer uit de kast moeten trekken om personeel te werven en te behouden. Dit is terug te zien disciplines als recruitment en talent management.
De rol van de digitale werkplek
De digitale werkplek zal steeds meer een belangrijke rol spelen in het contact tussen werknemer en werkgever. In een wereld waarin hybride werken de norm wordt, heb je niet meer voldoende aan een mooi pand met tafelvoetbaltafel, een koffiecorner en een glijbaan. Een geweldige digitale ervaring, waarin de medewerker centraal staat, zal steeds meer de norm worden. Deze ervaring zal diverse HR & Communicatie thema’s raken. Denk aan slimme en persoonlijke apps voor werving en selectie, onboarding van medewerkers, doorontwikkeling, persoonlijk welzijn en groei, en het creëren van betrokkenheid.
Welke rol speelt het intranet in dit alles? Je kunt de rol van het intranet onderverdelen in twee belangrijke pijlers. Allereerst is een intranet een belangrijke tool voor interne communicatie. Uit onderzoek blijkt dat communicatie naar en met medewerkers erg belangrijk is bij het creëren van betrokkenheid. Uit tal van onderzoeken blijkt dat betrokken medewerkers vaak productiever zijn, beter werk leveren én zich langer aan jouw bedrijf binden. Daarnaast zijn betrokken en enthousiaste medewerkers een geweldige manier om nieuw talent aan te trekken!
De tweede rol van het intranet is een verbindende rol. Het intranet brengt slimme tools en informatie samen op één plek. Een verzameling van slimme tools geeft namelijk nog niet automatisch een geweldige ervaring. Hier kan het intranet kan deze ervaring verbeteren door medewerkers een persoonlijk dashboard te bieden die als ingang dient voor diverse applicaties.
De rol en toekomst van het intranet
Het intranet kan dus een belangrijke rol spelen in deze nieuwe ontwikkeling. Natuurlijk is er wel werk aan de winkel. Veel intranetten zijn helemaal niet zo persoonlijk ingericht en worden vooral nog gezien als communicatieplatform. Microsoft zet met Microsoft Viva een nieuwe trend in gang. De digitale werkplek als strategische tool om medewerkers in hun kracht te zetten. Dit vraagt een andere blik op het intranet. Het intranet is niet langer het feestje van de communicatieafdeling. Communicatie, HR, IT, Finance, Facilitaire diensten, Directie, iedereen heeft een rol te vervullen in het leveren van een goede medewerkers ervaring. Hoe dat uit zal pakken zal per bedrijf verschillen. Wel staat de uitkomst vast. Bedrijven die er in slagen een betere ervaring te creëren voor hun medewerkers, hebben een streepje voor als het gaat over het aantrekken en vasthouden van nieuw talent.