Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Testen in SharePoint Online: Waarom?

Blogs
10-10-2016

TestenTesten in SharePoint Online

Testen, voor veel mensen is dat een vervelend (werk)woord. Het kost geld, duurt lang en is het nou daadwerkelijk nodig? Een ontwikkelaar kan toch ook gewoon zijn of haar eigen dingen eventjes testen? En hoe zit het met SharePoint? Dat wordt zo geleverd door Microsoft, daar hoeven wij toch niks meer aan te testen? Terechte vragen die gesteld worden. Met onderstaand voorbeeld wil ik op deze vragen een antwoord geven.

Stel je het volgende scenario voor:

Er moet een formulier gemaakt worden waar de administratie van een bedrijf haar nieuwe medewerkers mee kan invoeren. Hierin moeten allerlei gegevens ingevuld worden, waaronder een aantal mensen die een controle moeten uitvoeren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iemand van de administratie zomaar iemand kan invoeren, zonder dat dit gecontroleerd wordt. Er zitten namelijk allerlei processen aan vast, waaronder de toewijzing van een lease auto.

Tijdens het invoeren van de gegevens, moeten de juiste mensen geselecteerd worden die de juiste controles moeten uitvoeren. Daarin wil je afvangen dat men zomaar zichzelf kan kiezen. Je wilt ervoor zorgen dat men altijd iemand van het juiste team kiest. Dit kun je relatief makkelijk instellen. Het "People Picker" veld kun je beperken tot keuze uit die mensen uit een bepaalde SharePoint groep. Yes, precies wat we nodig hebben!

Laatste checks

Als het formulier af is, vul je het een paar keer in. Je kijkt of hij goed terecht komt in SharePoint en of eventuele werkstromen gaan lopen. Misschien kijk je zelfs nog even of de velden die verplicht moeten zijn, ook daadwerkelijk voorkomen dat het formulier ingediend wordt als ze leeg zijn. Als dat allemaal succesvol is, lijkt het allemaal prima en kan het naar de klant om te testen.

Zij doen hun variant van testen, en ook die zijn succesvol. Hup, naar productie met die hap!

Maar dan…

Eerste weken is er niks aan de hand. Iedereen is blij met het nieuwe formulier. Tot dat op een donkere maandag(dat soort dingen gebeuren altijd op een maandag!!), er een melding verschijnt. Een persoon van HR mist een veld in het formulier die hij niet kan invullen, maar dat veld is verplicht, dus het formulier kan ook niet ingediend worden. In alle testen hiervoor is dit nog nooit voorgekomen. Alle rechten zijn goed, niemand anders ziet het, of eigenlijk ziet de rest het veld wél, behalve die ene gebruiker. Het "People Picker" veld is er gewoon niet. Tijdelijke oplossing is dat iemand anders het formulier indient, maar dat zou betekenen dat de persoon van HR zijn werk niet kan doen.

Na uren onderzoek kwam de ontwikkelaar tot de oplossing; je mocht alleen mensen kiezen in dat veld, die in één bepaalde SharePoint groep zaten. Nu hoor ik je denken, ''ja duh, dat is wat we wilden!''. Klopt, maar deze SharePoint groep heeft als standaard instelling dat alleen groepsleden het lidmaatschap mogen zien van deze groep. Wat bleek, de persoon van HR stond niet in deze groep(want daar hoorde hij ook helemaal niet!) en mocht dus niet zien wie er wel in deze groep zitten. Dat betekende dus, dat hij het hele veld niet mocht zien. Oplossing was simpel: de instelling van de groep wijzigen zodat iedereen kan zien wie er in die groep zitten.

 

Het belang van testen

Waarom is dit niet eerder ontdekt? Er is getest door mensen die allemaal in die groep zaten. Er zijn geen verschillende testen gedaan met andere rechten en daarom is dit nooit eerder gezien.

De oplossing was uiteindelijk niet dramatisch ingewikkeld, maar dit zijn wel zaken die van te voren meegenomen konden worden als er gestructureerd getest was. SharePoint Out of the Box hoeven we niet meer te testen, dat doet Microsoft. Maar alles wat wij ermee doen en hoe wij het inrichten, dat is wel van belang om te testen. En waarom kun je dat niet zelf? Omdat je nou eenmaal maar één stel hersens hebt die nooit 100% van alle mogelijkheden kan bedenken. Iemand die gespecialiseerd is in het bedenken van mogelijke problemen, kan hier een grote bijdrage aan leveren. Daarnaast zie je bepaalde dingen gewoon niet meer, als je heel lang naar hetzelfde hebt gekeken.

Specifiek voor SharePoint Online is het testen van de rechten heel belangrijk. Daarmee bedoel ik niet dat je moet kijken of iemand met leesrechten ook daadwerkelijk alleen mag lezen. Ik bedoel het testen of een gebruiker de functionaliteiten kan gebruiken die hij nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. De enige manier om daar achter te komen, is door het proces te doorlopen. Een diagram proberen te maken met wie waar precies rechten zou moeten hebben en wat dat dan precies zou betekenen voor die functionaliteit, is naast een vreselijke kriem om te maken, ook nog zeker niet afdoende.

Ja maar…

Ik hoor jullie denken, '' ja, maar…'':

1. "Het is duur." Het is vele malen duurder om een issue te vinden in productie (met alle gevolgen van dien) en het dan met spoed te moeten oplossen. Testen is gewoon feitelijk gezien de goedkoopste optie.

2. "Het duurt lang." Met de automatiseringstools van tegenwoordig, kunnen testen met één druk op de knop afgevuurd worden en komt er een testrapport uitrollen. Het hoeft niet meer zo lang te duren. Je kunt er zelfs voor kiezen om het 's nachts te doen.

3. "De ontwikkelaar is gewoon heel goed, die maakt geen fouten." Blijkbaar heeft iedereen Aliens van de planeet van 'Mars-ICT' als ontwikkelaars in dienst, want voor zo ver ik weet maken mensen nou eenmaal fouten.

Heb je een vraag, een kritische noot, of wil je gewoon even reageren? Mail gerust.