Technologie omarmen én medewerkers blij maken in de zorg: hoe doe je dat?
Medewerkers in de zorg ervaren momenteel veel werkdruk. Zorgorganisaties kampen met een dringend personeelstekort en op dagen met een lage bezetting is er veel werk te verzetten. Toen de coronacrisis uitbrak, stapten ze bovendien massaal over op andere, nieuwe IT-oplossingen, waaronder Microsoft Teams. Maar medewerkers kunnen hier vaak moeilijk mee omgaan. Zij moeten zelf uitzoeken hoe de technologie werkt, waardoor ze minder tijd hebben om zich te focussen op hun kerntaken. Het gevolg: nóg meer druk.
En dat is het laatste wat je als zorgorganisatie wilt. Want met het grote verloop in de zorg zijn blije medewerkers belangrijker dan ooit. Een blije medewerker zorgt immers ook voor een blije klant. Mensen moeten zich dus fijn voelen bij het werk dat ze doen. Dat krijg je voor elkaar door hen de juiste tools op de juiste manier aan te bieden. Klinkt goed, maar wat moet je je daar nu precies bij voorstellen?
Adoptie: eenmalig project of doorlopend proces?
Waar het om gaat is dat medewerkers de voordelen van de technologie inzien. Als je duidelijk uitlegt hoe een tool hen kan helpen, wíllen zij deze ook gebruiken. Je mag daarbij niet over één nacht ijs gaan. Alleen wanneer je mensen aan de hand meeneemt in het veranderproces, bereik je een duurzaam effect.
Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat de adoptie van technologie geen eenmalig project, maar een doorlopend proces is. Want technologische ontwikkelingen stoppen nooit. Eigenlijk kan je adoptie vergelijken met sporten: als je fysiek vitaal wilt worden, ga je niet één keer per half jaar naar de sportschool. En je stopt ook niet zodra je in vorm bent, want dan ben je binnen de kortste keren terug bij af.
10 tips voor adoptie
Hoe maak je je zorgorganisatie digitaal vitaal?
Wil je dat medewerkers digitaal 'in vorm' raken en blijven, dan moet je zorgen dat zij de technologische ontwikkelingen kunnen bijbenen. Als er morgen bijvoorbeeld een wijziging in een softwareprogramma wordt doorgevoerd, moet je medewerkers laten weten wat er is veranderd en hoe zij daarmee kunnen omgaan. Zo neem je de angst voor verandering weg die bij veel zorgmedewerkers heerst.
Bij Wortell spreken we ook wel van 'closing the gap’. Hiermee bedoelen we dat we het gat dichten tussen de techniek en de mens. We zorgen dat de productiviteit van medewerkers meegroeit met de technologie. Hoe? Middels ons adoptieprogramma 'Digitaal Vitaal', dat zich ruimschoots in de zorg heeft bewezen. Onze adoptieconsultants zijn zich er goed van bewust dat zij werken met ‘mensen die voor en met mensen werken’. Ze bieden stapsgewijze ondersteuning om jou te helpen bij het dichten van dat technologische gat. Periodiek focussen we op één thema. Pas wanneer we hiermee resultaat hebben geboekt, nemen we de volgende stap. Flexibiliteit is daarbij essentieel: hoewel we een vaste aanpak hanteren, bewegen we mee met jouw organisatie.
Met Digitaal Vitaal streven wij naar blije medewerkers die hun werk ongehinderd kunnen uitvoeren met digitaal gereedschap. Omdat wij de zorgmarkt als geen ander kennen, kunnen we het programma goed implementeren bij zorgorganisaties — we werken bijvoorbeeld met vaste persona's en toegespitste thema's.
Meer weten?
Benieuwd hoe andere zorgorganisaties Digitaal Vitaal hebben ingezet? Lees over de adoptietrajecten van Cosis en Savant Zorg.
Wil je weten hoe je jouw medewerkers blij kan maken? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.