Stem je website af op je bezoeker met SharePoint 2013
Het inrichten van een website begint vaak met de vraag wat en wie je wilt bereiken. En vanzelf komt de vraag wat je op de homepage plaatst. Zou het niet ideaal zijn als je meer informatie over de bezoeker had, bijvoorbeeld over zijn doel van het bezoek, en je de site kunt aanpassen aan de bezoeker?
Meer informatie over een bezoeker?
Vaak is er meer bekend over een bezoeker dan men denkt, te denken valt aan:
- Locatie gegeven, kijk bijvoorbeeld op http://www.tracemyip.org/ om een indruk te krijgen wat voor informatie over je locatie te vinden is;
- Browser en apparaat gegevens, gebruikt de bezoeker een tablet of telefoon en welk merk;
- Verwijzende site, vanaf welke site is de bezoeker afkomstig. Indien dit een zoekmachine is zoals Bing of Google dan kan vaak zelfs de zoekterm herleidt worden;
- Klik gedrag op de website, stel dat iemand op een elektronica webshop alleen maar pagina's met TV's bekijkt dan is dat waardevolle informatie.
Bovenstaande gegevens kunnen gebruikt worden om profielen van gebruikers op te stellen en op basis daarvan relevante informatie te tonen of te verbergen.
Een voorbeeld: de elektronica webshop
Stel dat een elektronica webshop die tv's en computers verkoopt een bezoeker heeft die via Google op de site is gekomen. We weten dat hij op Google heeft gezocht op "LED tv", op het moment dat deze bezoeker de homepage bekijkt kunnen we aannemen dat hij of zij opzoek is naar een TV, we tonen daarom prominent de beschikbare TV's en brengen de computers veel minder onder de aandacht.
Een soortgelijke manier kan ook op basis van klik gedrag gemaakt worden. Stel dat we van een bezoeker geen informatie hebben of hij via Google komt, maar we constateren wel dat de bezoeker meer pagina's bekijkt op de computer sectie van de webshop dan op de TV sectie. Op basis van deze gegevens kunnen bijvoorbeeld banners met aanbiedingen en acties aangepast worden zodat zij alleen nog maar computer gerelateerde banners laat zien. Ook kunnen eenvoudig gerelateerde gegevens worden getoond om cross- en upselling te verbeteren.
Overigens is het zo dat het klikgedrag van een bezoeker op een andere website niet bekend is en dus ook niet gebruikt kan worden bij het aanbieden van relevante informatie.
Wat kan SharePoint hierin betekenen?
De zoekfunctionaliteit van SharePoint is in de 2013 versie van het product flink aangepast en kan bovenstaande voorbeelden compleet ondersteunen. Onderstaande afbeelding geeft schematisch de werking en benodigde onderdelen weer.
Meer informatie
Informatie over het concept, inclusief voorbeelden, is te vinden op:
- Set up User Segmentation to drive adaptive experiences in a Product Catalog in SharePoint 2013
- Adaptive experiences in a Product Catalog in SharePoint 2013 using Facebook location data
Op MSDN staat uitgebreid beschreven hoe je het custom search web part kunt maken: User segmentation in SharePoint 2013