Soms moeten we nablijven, maar het werkt altijd
Blogs
16-10-2018
De 5 belangrijkste IT processen voor educatie instellingen
Al bijna twintig jaar beheert onze afdeling Managed Services de IT voor diverse grote onderwijsorganisaties in Nederland. Er is in de loop der jaren veel veranderd: van losse machines met Windows 95, naar netwerken met systemen die draaien op Windows 2000, XP, 7 en nu Windows 10. En de laatste jaren met trends als BYOD, CYOD en de transitie naar de cloud. Ons belangrijkste doel blijft ‘dat het altijd werkt’, maar in het onderwijs werkt het soms net even anders dan bij andere organisaties. En moeten we regelmatig nablijven! Een overzicht van de vijf belangrijkste IT-processen voor het onderwijs.1. Examenperiode: change-stop!
De examenperiodes zijn voor onderwijsinstellingen de meest kritieke fases van het schooljaar. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de scholen zelf. Op elke locatie van onze klant Dunamare Onderwijsgroep staat een DUO-examenserver die wij beheren. We zorgen ervoor dat de servers altijd up-to-date zijn en doen altijd nog een nacontrole als DUO updates heeft doorgevoerd. Er mag namelijk echt helemaal niets misgaan wanneer de examens plaatsvinden. Mocht er iets niet werken, dan zijn wij er verantwoordelijk voor. Als een examen niet op tijd gemaakt zou kunnen worden, dan krijgen wij de klachten van het LAKS binnen. En we zijn ook verplicht om - als er iets misgaat - het te onderzoeken en de gevraagde informatie aan te leveren. Kortom, wij zorgen dat dat niet nodig is. Bij examens stellen we minimaal een week van tevoren een change-stop in voor de betreffende locaties. In de periode ervoor hebben we de omgeving al uitgebreid getest, zodat we zeker weten dat er niets mis kan gaan. Tijdens de change-stopweek en tijdens de examen controleren we nauwgezet de monitoring van alle diensten op de servers.2. Single Point of Contact (SPOC)
Onze focus ligt zoals gezegd op het zorgen ‘dat het gewoon werkt’. Als Managed Services monitoren we de systemen daarom continu. En mochten er een keer problemen zijn, dan zorgen wij ervoor dat het zo snel mogelijk opgelost is.We zijn daarbij als Single Point of Contact (SPOC) als het ware de spil tussen de onderwijsinstelling en alle externe IT-leveranciers. En dat wordt als heel prettig ervaren door de scholen die wij beheren. Een niet-werkende internetverbinding bijvoorbeeld is al problematisch, maar niet weten waar het aan ligt en hoe lang het gaat duren is nog veel vervelender. We kennen natuurlijk van alle leveranciers de juiste en de snelste ingang en nadat we een incident hebben gemeld, houden we ook echt de vinger aan de pols. Gelukkig zijn de meeste problemen snel opgelost, maar mocht het langer duren, dan is de informatievoorziening erg belangrijk. We houden de school dan minimaal een keer per uur op de hoogte van wat er aan de hand is en we proberen een zo goed mogelijke schatting te maken van de resterende downtime.