SharePoint 2016: van lokaal naar (hybride) Cloud
Hiervoor zijn een aantal factoren die bij deze keuze een cruciale rol spelen. En techniek is daarbij niet het belangrijkste onderwerp. Een populaire trend hierbij is ook de opkomst van een hybride omgeving, waarbij er zowel lokaal als in de Cloud gewerkt wordt. Een goed voorbeeld hiervan is SharePoint 2016, dat medio 2016 op de markt zal verschijnen.
Het werken is veranderd en blijft veranderen
Medewerkers werken steeds mobieler en veel organisaties zijn al afgestapt van vaste werkplekken. Dit heeft ook impact op de vorm hoe ICT georganiseerd wordt. Een medewerker moet namelijk flexibel zijn waar en hoe er gewerkt kan worden en hier moet goed naar gekeken worden op de manier hoe de ICT-infrastructuur is ingericht.Om nieuwe manieren van werken te ondersteunen zijn nieuwe toepassingen nodig. Nieuwe toepassingen met nieuwe eisen. De klassieke maatwerksystemen passen niet. Het duurt te lang om te maken en deze systemen zijn daarna niet flexibel genoeg om mee te groeien. De levensduur van deze nieuwe toepassingen worden steeds korter. Wat nu past kan over een half jaar niet meer voldoen. Toepassingen zijn hiermee disposables geworden. Wat blijvend is zijn de data en platformen waarop toepassingen kunnen draaien. In de digitalisering van organisaties heeft data een cruciale positie en is te waardevol om risico’s mee te nemen, maar moet wel gedeeld kunnen worden.
Van bezit naar gebruik
De keuze tussen lokaal of in de Cloud te werken is in veel gevallen een financiële vraag. Toepassingen die lokaal geïnstalleerd worden zijn vaak aangeschaft vanuit een investering en is dus een kapitaaluitgave (Capex). Hier zijn uiteraard verschillende financiële constructies bij mogelijk, maar over het algemeen is er wel sprake van een vaste periode waarin verplichtingen worden aangegaan. Knelpunt van een kapitaalinvestering is dat het in de praktijk lastig is om in te schatten welke capaciteit ingekocht moet worden. In de praktijk wordt er op groei ingekocht, inclusief de bijbehorende financiële verplichtingen.De Cloud kent een ander model waarbij betaald wordt voor gebruik. Financiering komt hierbij uit het operationele budget (Opex). Ook hier zijn verschillende financiële constructies mogelijk. Vooraf inkopen levert vaak kortingen op en kan dus aantrekkelijk zijn. Maar over het algemeen is het mogelijk om capaciteit te schalen en daarmee de kosten aan te passen. Dat klinkt mooi, maar dat vraagt wel de discipline om actief de capaciteit te monitoren en ook af te schalen als het kan. In sommige gevallen is dit automatisch geregeld, maar zeker niet altijd.
Lokaal of in de Cloud werken is daarom ook een vraagstuk van bezit of gebruik. De vragen die je als organisatie hierbij kan stellen: “Kan je als organisatie ver genoeg in de toekomst kijken of investeringen in ICT systemen terugverdiend kunnen worden?†en “Heeft mijn organisatie te maken met piekbelastingen in de vraag naar ICT-oplossingen of diensten?â€.
SharePoint 2016: klaar voor de hybride toekomst
Steeds meer organisaties kiezen voor een hybride ICT-omgeving. Op deze manier profiteren organisaties van de beschikbaarheid en mogelijkheden van de Cloud in combinatie met de voordelen van on-premises installaties. In 2016 verschijnt SharePoint 2016 en deze nieuwste versie combineert de mogelijkheden en voordelen van lokaal en de Cloud. Waar voorheen SharePoint on-premises en SharePoint Online twee aparte kanalen waren, komen deze nu samen. Een goed voorbeeld is de integratie van OneDrive for Business in SharePoint. Een organisatie kan er voor kiezen om te profiteren van de voordelen van een lokale SharePoint 2016 installatie, waarbij OneDrive for Business vanuit de Cloud gebruikt wordt om persoonlijke documenten op te slaan.
Een ander goed voorbeeld is één uniforme zoekomgeving waarbij de gebruiker zowel informatie vanuit SharePoint 2016 als vanuit SharePoint Online kan raadplegen. Hierdoor wordt een geïntegreerde zoekomgeving gecreëerd waarbij het niet uit maakt waar de informatie is opgeslagen. Dit speelt in op de trend om de gebruiker centraal te stellen, voor wie het immers niet uitmaakt waar de informatie staat zolang de juiste informatie maar wordt gevonden.
De voor- en nadelen van de Cloud en on-premises zijn talrijk. Bij een goede mix kan er een ICT omgeving ontstaan die gebruik maakt van vooral de voordelen van beide varianten en zorgen voor een optimale ondersteuning van de organisatie. Kosten efficiënt, flexibel, schaalbaar en gericht op maximale productiviteit van mensen in die organisatie. SharePoint 2016 speelt hier volledig op in en kan daarom gezien worden als de eerste stap naar de Cloud. Ben jij er al klaar voor?