SaaS doet het gewoon
Blogs
24-9-2018
De software werkt altijd
Nog niet zo heel lang geleden werd software helemaal ‘huisgemaakt’ en specifiek gericht op het organisatietype. Tegenwoordig is het veel logischer om een kant en klare oplossing aan te schaffen. Microsoft 365 neem je gewoon als dienst af, net zoals Netflix. Je hoeft je nergens meer druk om te maken, want ‘het werkt gewoon’. Dat heeft wel consequenties voor de IT-organisatie.
De traditionele IT zoals we die jaren geleden kenden, is aan het verdwijnen. Waar vroeger software vaak specifiek voor een bepaalde organisatie werd gemaakt, is standaardisatie vandaag de dag the way to go. IT-managers vragen ons vaak hoe ze zelfs nóg verder kunnen standaardiseren, want dat is wat veel klanten willen, met name in het onderwijs en de zorg. Ze willen volledig ontzorgd worden.
Het is tegenwoordig ook veel logischer om een kant en klare oplossing aan te schaffen, dan voor maatwerk te kiezen. En als je die software als dienst afneemt, hoef je je over de techniek geen zorgen meer te maken, want het werkt gewoon. Dat is hoe wij SaaS, Software as a Service zien: software als dienstverlening, waarmee we het voor IT-managers allemaal een stuk eenvoudiger maken.
Kroket uit de muur
Want eenvoudig is het natuurlijk. We noemen SaaS ook wel eens de kroket uit de muur: het is in een ommezien geregeld en je kunt er meestal direct gebruik van maken. IT-managers krijgen dan ook vaak SaaS-verzoeken vanuit de organisatie, omdat mensen veel meer tech-savy zijn dan vroeger en clouddiensten zelf privé gebruiken. Er schuilt ook een gevaar in als dit soort verzoeken worden genegeerd, omdat het risico dan reëel is dat mensen het ‘zelf wel even regelen’. Een mooi voorbeeld dat we vaak zien, is het gebruik van een clouddienst als Dropbox. Daar kunnen mensen in de organisatie heel gemakkelijk gebruik van maken. Maar Dropbox past misschien helemaal niet binnen het IT-beleid van de organisatie.Wat betekent de versaasing voor de IT-organisatie?
De huidige SaaS-tijd brengt voor ICT’ers dus ook de nodige uitdagingen met zich mee en dit is ook iets waar wij vanuit Wortell bij helpen. Om te beginnen kunnen wij in kaart brengen welke SaaS-oplossingen er allemaal actief zijn binnen de organisatie – waar de IT-afdeling wellicht helemaal geen weet van heeft. Vaak zijn deze cloudoplossingen heel gemakkelijk te rationaliseren en terug te brengen tot een aantal standaarden die wél passen bij het bedrijf. Vanuit Wortell denken we hier graag over mee en het liefst al aan de voorkant, als het gaat om beleid en visie. Want wat betekent de versaasing voor de IT-organisatie? Daar moet je ook goed naar kijken. Welke mensen werken binnen de IT-organisatie? En kunnen zij ook op een andere manier worden ingezet, of is er behoefte aan andere competenties? De rol van de traditionele applicatiebeheerder raakt nu namelijk overbodig. SaaS ‘doet het gewoon’ en dat is waar je voor betaalt, net zoals bij Netflix – TV as a Service. Zo werkt het ook met SaaS-oplossingen binnen de organisatie. Het werkt en dus kun je je aandacht verleggen naar de eindgebruikers en de interne klantvragen oplossen. Wat wil de eindgebruiker er nu echt mee doen, in plaats van dat je je bezig houdt met zorgen dat de applicatie technisch werkt."Daar ligt nu dus een enorme meerwaarde voor de IT-afdeling: meer toegevoegde waarde leveren naar de eindgebruikers en nog beter inspelen op de behoeftes en vragen van de ‘interne klant."