Na ruim 17 jaar maakte ik de switch van Microsoft naar Wortell
Ruim zeventien jaar heb ik bij Microsoft gewerkt. De afgelopen acht jaar als Premier Field Engineer (PFE), een functie waarbij ik veel on-site bij klanten was. Niet alleen in Nederland, maar ook vaak bij buitenlandse klanten. Dat wist ik van tevoren, toen ik aan die functie begon en het was in die tijd ook prima te combineren met mijn privéleven. Na zeventien jaar kwam ik erachter dat het tijd was voor iets nieuws.
Mijn carrière bij Microsoft
Microsoft is heel flexibel, want dankzij het nieuwe werken kon ik heel veel dingen thuis doen en mijn eigen uren indelen. Dat is aan de ene kant heel prettig, je moet er wel mee om kunnen gaan, maar het geeft soms ook wel uitdagingen, bijvoorbeeld als het gaat om de planning van de werkzaamheden. Ik was als het ware een eenmanszaakje binnen de organisatie. Er waren periodes dat ik langere tijd niet op kantoor kwam en veel bij klanten aan het werk was. Directe collega’s werkten op dezelfde manier. Het kwam daardoor voor dat we elkaar soms maar eens in de twee of drie maanden zagen.
De laatste paar jaar werd de frequentie dat ik naar het buitenland af moest reizen een stuk hoger. Ook moest ik daarbij vaak trainingen geven en dat maakte dat het nog intensiever werd door de lange dagen en de voorbereiding. Langzamerhand ging ik me dan ook realiseren dat het na ruim zeventien jaar bij Microsoft tijd werd voor iets nieuws en een halfjaar geleden maakte ik uiteindelijk de overstap naar Wortell.
De overstap naar Wortell
Ik kende Wortell al goed, want Wortell is een Gold Partner van Microsoft. Mijn functie bij Wortell heeft dezelfde focus die ik bij Microsoft had, namelijk RDS (Remote Desktop Services). Ik kwam echt in een warm bad terecht, want het past perfect binnen de proposities waar Wortell zich mee bezig houdt. Bovendien doe ik dit samen met Freek Berson en die kende ik ook al uit de community. Niet persoonlijk, maar wel van zijn blogs en we hadden al wel eens contact gehad. Het aantal mensen met gedegen RDS-kennis is niet zo heel groot.
Een van de meest positieve punten die me opvallen bij Wortell, is hoeveel aandacht er uitgaat naar het persoonlijke aspect. De klik die ik had bij het voeren van de eerste gesprekken sprak me heel erg aan. Hoe er met je gesproken wordt, hoe mensen met je omgaan. Iedereen heeft tijd voor je - of maakt tijd - om je een stapje verder te helpen. We moeten elkaar ook beoordelen, op vier topics. Een van die topics is hoe je in de samenwerking bent. Dat geeft wel aan hoe belangrijk dit wordt gevonden binnen Wortell.
Ook dat we een eigen coach hebben waarmee je niet alleen over werk gerelateerde zaken kunt praten, maar waar je ook terecht kunt als er bijvoorbeeld iets speelt in je privésituatie. In mijn vorige baan was de coaching vooral gericht op presteren.
Een ander pluspunt vind ik dat de lijnen veel korter zijn. Bij de meeste projecten hebben we vanuit Wortell projectleiders die als aanspreekpunt voor de klant fungeren. Bij projecten met een langere doorlooptijd wordt er een Customer Experience Manager (CEM) aangehaakt. Deze blijft ook daarna nog – als het project is afgerond – de contactpersoon voor de klant. Ideaal, want als er vragen zijn of als er nieuwe dingen gaan spelen, dan is het een kort lijntje. De implementatietrajecten bij klanten verlopen hierdoor erg soepel. Je weet precies bij wie je moet zijn en je loopt zo naar de desbetreffende projectleider toe.
Het werken met de diverse zelforganiserende teams binnen Wortell is een ander positief punt. Ik maak zelf deel uit van een tweepersoonsteam, samen met Freek. Het is fijn om af en toe samen te kunnen brainstormen en dingen uit te zoeken. Maar de meeste teams zijn wel iets groter. Er zijn teams van zes mensen, acht of negen mensen tot een team van een man of 15, de Service Desk. Wat ik ook prettig vind, is dat binnen Wortell volop ruimte is voor het inbrengen van ideeën via onze eigen VerbeterMeter. Zo kan ik op organisatorisch vlak vanuit de grote organisatie mijn ervaring delen.
En ja, het kantoorgebouw waarin we gevestigd zijn is natuurlijk uniek en typisch voor het vooruitstrevende karakter van Wortell. Ik hoor van veel mensen – ook van mensen die helemaal niet in de IT werken, maar wel werkzaam zijn in de nabije omgeving, dat ze het kennen.
Samen in de kerk van Wortell
Ook mijn oude Microsoftcollega’s die hier nu af en toe komen werken omdat het Microsoftkantoor momenteel wordt verbouwd, kijken hun ogen uit als ze de kerk binnenkomen. Het is echt een prachtige werkplek! En als we op zoek zijn naar nieuwe collega’s zullen kandidaten nóg enthousiaster worden om voor Wortell te komen werken. Het biedt zeker iets extra’s ten opzichte van de gebruikelijke kantoorgebouwen en ik kan het iedereen aanraden. Kom gerust een keertje kennismaken.