Microsoft stopt ondersteuning voor Skype for Business Server: wat nu?
In een wereld waarin on-premise steeds meer wordt verdrongen door de cloud, moest het er eens van komen — Microsoft heeft aangekondigd te gaan stoppen met het ondersteunen van Skype for Business Server. Belangrijk nieuws voor organisaties die momenteel een unified communications platform en daarom ook de on-premise-versie van Skype for Business gebruiken. Dé volgende stap voor hen? Overschakelen naar Microsoft Teams.
Van unified communications naar intelligent communications
Betekent dit dat je nu halsoverkop alle stekkers uit Skype for Business Server moet trekken? Dát niet. Microsoft beëindigt de ondersteuning in enkele fases. Maar het is wel belangrijk om je hier nu in te verdiepen, zodat je tijdig overstapt op Microsoft Teams.
Uiteraard kent die migratie vele aspecten. Met Skype for Business Server voer je audio- en videogesprekken op basis van aanwezigheid. Dit principe maakt het tot een unified communications platform.
De visie van Microsoft is om synchrone en asynchrone communicatie samen te voegen met één tool: Microsoft Teams. Daarmee stap je over naar een intelligent communications platform.
Gemakkelijker samenwerken: één tool, veel mogelijkheden
Een intelligent communications platform maakt samenwerken een stuk gemakkelijker. Je gebruikt een enkele tool voor het versturen van chatberichten, het organiseren van groepschats, het uitbreiden van groepsgesprekken met apps, het samenwerken rondom documenten, het delen van informatie en het samen opbouwen van lijsten in SharePoint. Zo combineer je realtime en asynchrone communicatie op een vlekkeloze manier.
En dat is niet alles, want er liggen heel wat plannen op stapel. Denk aan het integreren van realtime communicatie en realtime databronnen, maar ook aan het automatiseren van gesprekken. Integraties met Dynamics en diverse apps liggen eveneens in de lijn der verwachting.
Hef beperkingen op!
Wat dit je allemaal kan opleveren, illustreren we aan de hand van een kort voorbeeld. Stel, je hebt een contactcenter-app toegevoegd aan Skype for Business Server. De koppeling werkte altijd prima. Maar nu heb je te maken met verschillende apps van verschillende leveranciers. Met Microsoft Teams blijf je niet beperkt tot die ene oorspronkelijke app. Je kunt al je nieuwe apps probleemloos koppelen!
Kun je wel wat hulp gebruiken bij de migratie naar Microsoft Teams? Of bij de telefoonmigratie van Skype for Business naar Teams? Neem gerust contact met ons op. We gaan graag met je om de tafel om jouw situatie te bespreken en samen naar een oplossing te bouwen.