Soms wordt je professionele werkhouding een soort “tweede natuur”. Omdat ik mij voor klanten vaak bezighoud met het verbeteren van bedrijfsprocessen, kom ik in het alledaagse leven ook vaak situaties tegen waarin ik mogelijkheden zie tot optimalisatie. Of ik nu bij een keukendealer sta, of een kopje koffie drink in een druk café.
Zo raakte ik onlangs verzeild bij een autodealer in Hilversum. Het was een dealer in wat men noemt, “het hogere segment”: Ferrari’s, Aston Martins, dat werk. Na onze ogen te hebben uitgekeken, raakten wij met de dealer in gesprek over zijn werk en over zijn uitdagingen – en uiteindelijk over de VR-mogelijkheden van onze HoloLens.
Kopen op emotie
De dealer vertelde mij dat klanten in dit segment hun auto vaak kopen op emotie. Het gaat om veel geld. Men moet echt verliefd zijn. Alles moet kloppen. Hierbij kan de kleur van de lak soms het verschil maken tussen een “uitzonderlijke” ervaring en een “gewone”.
Daarbij was het soms ook lastig om auto's te verkopen die in vorm en uitvoering maatwerk zijn - en nog moeten worden gemaakt. In het hogere autosegment zijn er bijvoorbeeld geen 6, maar 160 kleurmogelijkheden, die er onder verschillende weersomstandigheden ook totaal anders uitzien. Paarlemoergroen is een heel andere kleur op een zonnige dag in Nederland dan op een zonnige dag in Frankrijk. Met een simpele kleurenstaal of een digitaal tv-scherm, komen de echte kleuren van de auto niet tot hun recht.
Dit kan er toe leiden dat een klant in een showroom net niet de “esthetische ervaring” heeft die je wil hebben bij een aankoop van 130.000 euro en besluit om een auto niet te kopen, of erger nog - achteraf teleurgesteld is met zijn aankoop.
HoloLens
Toen wij vertelden over de mogelijkheden die onze Virtual Reality toepassing kon bieden, werd hij erg enthousiast.
Want hoe gaaf zou het zijn als klanten met de HoloLens op hun hoofd, echt om een auto heen kunnen lopen die nu in Italië staat, met alle mogelijke interieurs, in alle wenselijke kleuren - en onder alle weersomstandigheden. Met onze HoloLens zou de klant echt kunnen ervaren hoe de nieuwe auto in zijn/haar leven zou passen.
‘Bestaat dit al?’, vroeg de dealer.
Zoals vaak in dit soort situaties had ik goed nieuws en slecht nieuws:
Het slechte nieuws was: nee, deze “Showroom App” is er nog niet
Het goede nieuws: er is nu een groepje Wortell-ontwikkelaars aan het werk om deze app te maken.
Dus wellicht binnenkort bij uw dealer te bewonderen: de Ferrari 812 Superfast in “Rosse Settanta”, onder de unieke lichtinval van een druilerige Hollandse dag.
{{cta('f115bed5-bbe9-44e4-ad8f-9f11af95108e')}}