Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Hybride lesgeven: hoe pakken we dat aan bij Nyenrode Universiteit?

Blogs
30-9-2020

College volgen? Sinds de coronacrisis is dat niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. Vanwege de 1,5-meter-regel en het besmettingsgevaar kunnen studenten niet massaal fysiek aanwezig zijn. Maar veel onderwijsinstellingen willen een compleet online programma vermijden. Want daarmee is het lastig om connectie te krijgen met studenten.

Hybride oplossingen zijn dan ook steeds meer in trek. Daarbij kun je denken aan een ruimte waar vijftien studenten volgens de coronamaatregelen in kunnen, terwijl de rest aanschuift via videocall. Nyenrode schakelde Wortell in om zo'n oplossing te implementeren. Hoe gingen we te werk?

Fysiek en virtueel: iedereen een stem

Voor Nyenrode leverden wij het Teams Room-systeem. Hierbij krijg je een camera die is aangesloten op een beeldscherm, maar waarin ook een speaker en een microfoon zitten. Door de camera kun je de docent en de studenten zien; de speaker geeft een 'stem' aan de studenten die inbellen vanuit huis; en door de microfoon horen zij op hun beurt de docent en hun medestudenten die in de ruimte aanwezig zijn.

De docent houdt de regie in handen met een controlepaneel. Met één druk op de knop kan de docent de les 'openen' en de online studenten verwelkomen. Ook laat het paneel zien wie virtueel zijn hand opsteekt. En wanneer iemand aan het woord is, kan de docent de overige online studenten op mute zetten met het paneel. Zo is het makkelijker om de orde te bewaren!

Nyenrode had zelf al een tweede scherm om PowerPoint-presentaties op te tonen. Op het scherm dat wij hebben verzorgd, staan de online studenten. Dit scherm staat achterin de ruimte, zodat de docent alle studenten goed kan zien en de fysiek aanwezige studenten niet worden afgeleid. De camera is aangesloten op het scherm en zoomt in op de docent, zodat de studenten die thuiszitten het college goed kunnen volgen. Zo focust iedereen op de zaken die voor hem of haar het belangrijkst zijn.

Technologie en adoptie: één geheel

Naast de juiste technologie is adoptie onmisbaar. Wanneer docenten gaan werken met technologie die onbekend is voor hen, moeten zij hiermee leren omgaan. Daarvoor zetten wij adoptiescenario's in. Bij Nyenrode hebben we bijvoorbeeld een stappenplan uitgewerkt voor de docent waarin alle elementen van een college terugkomen: de binnenkomst, het maken van afspraken met studenten over de lesstructuur en het achteraf verspreiden van lesmateriaal. Ook de bediening van het controlepaneel komt aan bod — in het adoptiescenario koppelen wij dit element aan het structureren van vragenrondes. Techniek, afspraken, lesinhoud en structuur zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Tijdens het ontwikkelen van dit adoptiescenario met Nyenrode hebben we belangrijke bevindingen gedaan. Zo zijn we er samen achter gekomen dat het voeren van discussies in een hybride scenario vrij lastig is. Daarom proberen we de discussies nu met inzet van technologie te verbeteren!

De 'hybride'-uitdaging aangaan?

Hybride lesgeven klinkt aantrekkelijk en kán ook zeer effectief zijn. Maar er zijn diverse uitdagingen aan verbonden. Wil je deze onderwijsmethode laten slagen, dan moet je er 100% voor gaan. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
 

Teams governance als dienstverlening

Governance op Teams

Zelf het wiel niet opnieuw uitvinden maar continu gebruik maken van onze kennis op het gebied van Teams Governance? Lees dan verder over Teams Governance als continu proces.
Governance op Teams

Grip op Teams met governance.

Zelf aan de slag met Teams Governance.