HoloLens-inspiratiesessie groot success
Afgelopen 30 juni hield Wortell, als één van de eerste bedrijven in Nederland het bezit van niet één, maar zelf twee HoloLenses, ook meteen één van de eerste inspiratiesessies, getiteld "ga mee op HoloReis met de HoloLens". Dat hebben we geweten ook, want we moesten al snel de inschrijving sluiten. Uiteindelijk kwamen 26 van de 24 uitgenodigde klanten en geïnteresseerden opdagen (nee, geen typefout, maar een kleine communicatie storing v.w.b. de aanmeldingsprocedure) maar desalniettemin hebben we alles en iedereen een plekje kunnen geven.
HoloLens. Afbeelding: Microsoft
Bij binnenkomst werden de genodigden direct getrakteerd op een voorproefje van wat ze te wachten stond - één van de HoloLenses stond, gekoppeld aan onze videowall, op een voetstuk en liet zien dat de gehele kerk gevuld was met hologrammen - dieren, ruimteschepen en diversen figuren. Onze tweede HoloLens lag klaar als 'aanraakmodel', om mensen de laten voelen hoe zwaar (of eigenlijk vooral: hoe licht) de HoloLens eigenlijk is.
Nadat iedereen voorzien was van een welkomstdrankje en een naambordje, trapten onze CTO Danny Burlage en Business Development Manager Rick Slager de middag af op onze fraaie 'kerkzolder'. Zij gingen iets dieper in op de opbouw van de HoloLens zelf, potentiële toekomstscenario's en de ideeën die Wortell er zelf al bij heeft. Vervolgens werd verteld hoe de rest van de dag zou gaan verlopen.
Opening door Danny Burlage
Deelnemers werden in drie groepen verdeeld:
- Eén groep ging concepten bedenken op basis van de informatie die ze zojuist gehad hadden
- Eén groep ging met behulp een tekenares die concepten visualiseren
- Eén groep kreeg de kans om zelf de HoloLens te ervaren
En iedere 25 minuten werd gewisseld. Initieel gingen twee groepen concepten bedenken, immers - zonder concepten geen visualisatie.
Zo werd onze normaal zo rustige kerkzolder - een ruimte die meestal als stiltewerkplek wordt gebruikt - een ruimte waarin al druk pratend en gesticulerend de meest fantastische, maar wel praktijk geïnspireerde, ideeën bedacht werden. Deze werden vervolgens door de tekenares gevisualiseerd. Deze dame kon niet alleen goed tekenen, maar is ook van huis uit 3D designer dus één en ander ging pijlsnel richting de praktijk.
Visualiseren m.b.v. de tekenares
En zo werd onze normaal zo georganiseerde kerkvloer een tafereel waarin steeds twee mensen rondliepen door de ruimte met een HoloLens op. Grappig om te zien hoe iedereen druk bezig was met wijzen naar en interacteren met Hologrammen, het bekijken van een dwarsdoorsnede van een mens of de Melkweg, of het lopen door delen van een stad. Allemaal dingen die op dat moment voor de mensen zonder HoloLens op natuurlijk niet zichtbaar waren. Behalve dan op de video wall. We hebben als bedrijf ook flink bijgedragen aan het aantal selfies-met-HoloLens-op die de ronde doet op internet, waar we natuurlijk ook erg trots op zijn ;)
Het was fantastisch om te zien hoe het kennismaken steeds volgens hetzelfde patroon verliep:
- Gniffelen om je voorganger die 'gek loopt te doen'
- Een kort moment van verbijstering nadat de HoloLens werd opgezet
- Een glimlach en een "wauw" moment
- En na een korte instructie over het bedienen van de HoloLens (met kijkrichting, gebaren en spraak) waren ze los. En dan was je ze ook kwijt. Uitdaging voor de instructeur om na een minuut of tien de HoloLens weer terug te krijgen voor de volgende kandidaat.
- En daarna drukke discussie met mensen die ook al geweest waren.
Aan het eind van de dag werd er vooral druk gesproken over business scenario's. Men is er vooral (net als wij) van overtuigd geraakt dat de interactie, de rotsvaste verbinding tussen wat reëel is en niet, alsmede het feit dat de HoloLens draadloos te gebruiken is, absolute Unique Selling Points zijn die het concept bruikbaar maken buiten het traditionele domein voor dit gelijksoortige gadgets, namelijk gaming. Daarnaast werd het feit dat het beeld zeer scherp en totaal niet korrelig was geroemd.
Napraten bij concepten en video wall
We kunnen terugkijken op een bijzonder geslaagde middag. Inmiddels maken onze HoloLenses dagelijks reizen naar klanten die we hebben moeten teleurstellen vanwege teveel deelnemers. We hebben een groot aantal mensen geïnspireerd, en een groot aantal ideeën teruggekregen. Het is leuk te zien dat onze vooruitkijkende technologie gedreven instelling zo aanslaat - en mensen inspireert. We vonden het ook fijn mensen een kans te geven dit unieke apparaat zelf te ervaren, zonder dat ze daarvoor naar de USA moesten reizen en/of speciale contacten met Microsoft moesten hebben.
HoloLens gaat een zonnige toekomst tegemoet. Wordt ongetwijfeld vervolgd!
Kon je er niet bij zijn of was de inschrijving al gesloten? Neem contact op met Wortell, dan regelen we dat!