HoloLens - 'heads on' ervaringen
Introductie en opstart-ervaring
Recent schreef ik al over het feit dat halverwege de MVP summit absolute hoogtepunt van het event was – 20 minuten kennismaken met een HoloLens. Het meeste van wat je meemaakt op een Summit is NDA, maar navraag leerde dat de ervaringen met HoloLens wel degelijk wereldkundig gemaakt mochten worden - dus bij deze.
Na een korte uitleg en introductie door een Microsoft-expert mocht de HoloLens worden opgezet. Eerst zie je niet veel, behalve een soort vrijwel doorzichtig rookblauwe rechthoek ter grootte van een 27” monitor een halve meter voor je. Dat rechthoek wordt dan heel snel gevuld door een heleboel witte lijntjes die zich lijken te slingeren rondom de echte objecten in de ruimte – hiermee geeft de HoloLens aan dat de ruimte gescand is en hij ‘weet’ wat er aan echte objecten is. Er zweeft dan een menu met iconen door de lucht dat geactiveerd wordt door ernaar te kijken. Niet meer dan dat. De ‘cursor’ – bij gebrek aan een beter woord – volgt perfect je blik. Wil je iets activeren, maak je een ‘airtap’, een gebaar alsof je met je wijsvinger op een knop op je duim klikt.
De eerste stappen
Op die manier kun je uit het menu de applicatie ‘Origami’ activeren. Dat zie ik als een soort van Mine Sweeper voor de HoloLens – het leert je een beetje omgaan met het apparaat. Origami toont een oppervlak dat me aan een vloeiblad deed denken, met een gevouwen vliegtuigje en twee zwevende proppen papier erboven - in perfect 3D, totaal geloofwaardig. De objecten kun je manipuleren op de al beschreven wijze. Als je ‘drop shape’ zegt, valt de prop die je op dat moment geactiveerd hebt op de grond - de echte grond dus. In de voorbeeld video rolt hij over de grond, maar toen ik dat probeerde met ‘mijn’ HoloLens ‘explodeerde’ de prop papier en sloeg tot mijn niet geringe verbijstering – en vermaak van de instructeurs - een groot realistisch ‘gat’ in de grond. In de ‘kelder’ kijkend zie je dan een ruimte met shapes, waaronder een origami kraanvogel die voorbij komt vliegen.
Interacteren met hologrammen
Als je daarvan bent bekomen, stelt een tweede app je in staat hologrammen uit een menu te trekken en die overal in de ruimte de plaatsen, te roteren en de grootte ervan aan te passen. Zo had ik een voor mijn gevoel drie meter hoge Space Needle achterin de zaal staan, waavan de basis keurig ‘achter’ een echt bureau stond. Op een tafel plaatste ik een hamster in een rad, op de bank een olifant, op de grond een goudvis in een kom, verderop op een tafel een reusachtige octopus – en alles bleef rotsvast staan op de plek waar ik het had neergezet, ook als ik snel bewoog of helemaal naar de andere kant van de zaal liep, waarbij de relatieve grootte van het hologram zich keurig aanpaste aan de echte objecten in de zaal. Je kunt om hologrammen lopen, ze van alle kanten bekijken en simpel verplaatsen door ze te activeren en met je blik te verplaatsen. Om het ‘TV scenario’ te testen heb ik ook een Edge browser uit het menu getrokken, een video laten spelen en aan de muur ‘geplakt’. En dat werkte prima. Je krijgt wel hilarische situaties soms – iemand tikte me op mijn schouder en zei ‘excuse me, you are standing in front of my menu’.
Om de ervaring helemaal compleet te maken, zit er ook nog geweldig surround geluid bij – het video geluid kwam ook uit ‘de goede richting’ en aan de hand van het Chinese muziekje dat Origami speelde kon ik het terug vinden – door op het ‘geluid af te gaan’. Het is nauwelijks te bevatten als je het niet in het echt hebt gezien, en het is bizar om je te realiseren dat al die hologrammen en het geluid zich nergens anders bevinden dan in processoren van de HoloLens.
Virtual Reality vs Augmented Reality - en toepassingen
Het fraaie is - omdat het Augmented Reality is i.p.v. Virtual Reality hou je contact met de werkelijkheid en is de kans op ‘bewegingsziekte’ nagenoeg uitgesloten. Je kunt de omgeving, andere mensen, je eigen handen gewoon zien. Iedereen denkt bij dit soort apparaten natuurlijk eerst aan spellen, maar de business cases die voor dit apparaat te bedenken zijn, zijn overweldigend. Voor de hand liggend is natuurlijk het inrichten van een leeg nieuw huis of kantoor met ‘meubel-hologrammen’ uit een ‘catalogus’. Of loop samen met de architect door je bestaande huis en visualiseer het effect van de verbouwing. Attendeer een operator in een fabriek visueel op problemen en roep assistentie in van een expert waar ook ter wereld die hem vraagt even die schroef los te draaien en laat zien hoe hij dat moet doen. Enzovoort.
Het feit dat het beeld niet panoramisch is maar alleen recht vóór je, blijkt in de praktijk nauwelijks op te vallen, zeker niet voor iemand die al gewend is een bril te dragen, en al helemaal niet meer na de eerste vijf minuten. Het beeld is niet helemaal 'immersive', maar de ervaring is dat zeker wel. Opvallend was ook dat het apparaat uitermate stabiel functioneerde, ondanks de waarschuwing dat dit nog steeds vroege prototypes waren - op geen enkel punt tijdens mijn 20 minuten heb ik fouten of problemen waargenomen. Het enige waar het echt misging was in de cafetaria - precies op het moment dat de trainer aangaf dat we de sessie gingen beëindigen ging het brandalarm af en moesten we halsoverkop het gebouw uit. Er bleek uiteindelijk niets ernstigs aan de hand te zijn, maar we hadden wel fraai uitzicht op een aantal Amerikaanse brandweerwagens die voor kwamen rijden.
Een blik in de toekomst
Ik ben ervan overtuigd dat Microsoft iets heel bijzonders heeft uitgevonden en een geheel nieuw hoofdstuk aan het verhaal van interactie met computers heeft toegevoegd. Ik was meer dan onder de indruk van deze blik in de nabije holografische toekomst. U kunt ervan uitgaan dat Wortell de ontwikkelingen van dichtbij volgt en – zoals u gewend bent – zal toepassen op manieren waaraan u vast nog niet gedacht had.