Hoe persona's de adoptie van nieuwe systemen makkelijker maken
Blogs
26-12-2018
Wanneer er een nieuw systeem wordt geïntroduceerd, of dat nu een sociaal intranet is, een app of een digitale werkomgeving, is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie hierin op de juiste manier gaat werken. Medewerkers dwingen om op een bepaalde manier te werken is niet de oplossing die tot succes zal leiden, laat staan veel sympathie zal opleveren. Persona's helpen bij het op de juiste manier introduceren van een nieuw systeem. Lees daarom in deze blog hoe persona's de adoptie van nieuwe systemen makkelijker maken. "Des te belangrijker is het om goed te luisteren naar de medewerkers en ze de tools te geven die het leven voor hen een stukje leuker of makkelijker maakt. Op deze manier zien ze zelf de meerwaarde van de nieuwe manier van werken en verloopt de adoptie veel gemakkelijker". "Om duidelijk inzicht te krijgen in deze behoeften, zijn persona's een erg handige tool."
Persona's: wat zijn het en hoe helpen ze mijn organisatie?
"Persona's zijn groepen mensen binnen de organisatie die op grotendeels dezelfde manier hun werk invullen. Het is belangrijk om bij het ontwikkelen van de persona's niet te kijken naar het organogram of de rollen die binnen het IT-landschap zijn gedefinieerd, maar naar de daadwerkelijke manier van werken. Zo kan je erachter komen dat mensen zonder overlap in de werkzaamheden toch op dezelfde manier werken en tegen dezelfde problemen aanlopen", vertelt Wortell. Door persona's te ontwikkelen, kan er veel informatie uit de organisatie gehaald worden. Deze informatie is niet alleen van belang bij adoptie, maar kan op veel meer manieren ingezet worden. Wanneer de persona's op de juiste manier zijn gedefinieerd, helpen deze je met:- Vereenvoudigen van werkwijzen en behoeften van medewerkers in de organisatie
- Vertaling van kenmerken naar een herkenbaar persoon
- Gemakkelijk communiceren naar verschillende doelgroepen
- Vertalen van de behoeften en wensen van de gebruikers
- Achterhalen van requirements
- Adoptie van nieuwe technologie
- Bepalen van IT middelen
- Verbeteren van communicatie en opleiding
Het maken van de juiste persona's kost tijd en energie, maar levert veel op!
Om de juiste persona's te ontwikkelen, moet er veel gepraat worden met de verschillende mensen in de organisatie. Alleen zo kan men ontdekken welke mensen op welke manier werken en waar ze behoefte aan hebben. Men legt uit: "Zelf gebruik ik vaak een handige checklist om zeker te weten dat ik alle onderwerpen heb uitgevraagd:- Algemene beschrijving van de personalia
- Over jou en je functie
- Wat vind je leuk en belangrijk aan je werk?
- Wat zijn je uitdagingen?
- Hoe tevreden ben je over:
- de huidige middelen?
- het huidige communicatiebeleid?
- het huidige proces?
- Wat zijn je top vijf werkzaamheden?
- Welke middelen en werkplek gebruik je nu?
- Wat heb je nog nodig?
- Als je iets nieuws moet leren, op welke manier doe je dit graag?
Zelf aan de slag met adoptie en persona's? Lees de 8 kernwaarden van een digitaal vitale organisatie in deze blog.
Voorbeeld van persona's bij Debble Zorg
"Een voorbeeld van duidelijk uitgewerkte persona's is te vinden bij Debble Zorg, het pakket van Debble dat zich richt op alle medewerkers binnen een zorginstelling. Eén van de zogenaamde zorghelden is Martin, een zorgmedewerker. Hij representeert 60% van de organisatie en staat voornamelijk aan het bed van zijn cliënten. Hij moet regelmatig informatie opzoeken en moet dit nu doen via een pc, die hij zelden in de buurt heeft. Daarom wil Martin graag de benodigde informatie op de mobiele telefoon of tablet kunnen opzoeken. Bovendien wordt zijn administratieve last op deze manier lager, waardoor hij meer tijd kan besteden aan zijn cliënten", verduidelijkt Martine. Naast Martin, zijn ook teamcoördinator Bram, ondersteunende medewerker Saar, kantoormedewerker Marloes en behandelaar Lena gedefinieerd. Allemaal gebruiken ze de systemen op een andere manier en hebben ze een andere informatiebehoefte. Waar het voor Martin en Lena heel belangrijk is om mobiel te kunnen werken, is dat voor Saar onbelangrijk omdat zij vooral faciliterend bezig is en maar een kleine informatiebehoefte heeft.Ontdek hoe Land van Horne aan de slag is gegaan met persona's voor de realisatie van hun moderne zorgwerkplek.