Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Het einde van Windows Server 2003

Blogs
30-1-2015

Alles naar de cloud?​ Het einde van de extended support op Windows Server 2003 is nabij. De laatste tijd is dit al veelal te horen uit diverse bronnen. Maar wat betekent dit nu precies? Is het slechts een kwestie van vervanging? We lichten dit graag toe.

Lifecycle

Binnen de lifecycle van Microsoft producten zijn er drie stadia:

  1. Mainstream Support: volledige ondersteuning en (security en feature) updates en hotfixes
  2. Extended Support: alleen betaalde ondersteuning en alleen security updates

Software lifecycle

Software lifecycle 24 mnd

End of Support: geen ondersteuning en geen updates

End of Support

Windows Server 2003 R2 zal vanaf 14 juli aanstaande “End of Support” zijn. Effectief betekent dit dat als er een probleem met het besturingssysteem of product is, Microsoft geen ondersteuning verleent. Nieuw gevonden beveiligingsproblemen worden dan ook niet verholpen. Dergelijke kwetsbaarheden worden vaak razendsnel misbruikt, des te meer omdat men heel goed weet dat er niet meer actief gewerkt wordt aan het oplossen hiervan. De techniek staat dan ook nooit stil – ook die van kwaadwillenden niet!

Bij het bijwerken van een applicatie of een aanpassing van een server kan er nog wel eens onverhoopt iets mis gaan. Bij een storing kan de downtime dan aanzienlijk groter worden door de noodzaak om eerst een nieuwere server in te zetten – met mogelijk (geforceerd, omdat de leverancier de combinatie van besturingssysteem en applicatie ook niet meer ondersteunt) een nieuwere versie van de software, een nieuwere database (server) en ga zo maar door.

Maar wat als de server inmiddels wél is bijgewerkt naar een nieuwere versie, bijvoorbeeld Windows Server 2008 R2? Heb je dan wel support?

Extended support

De extended support fase verschilt op een belangrijk punt met de mainstream support fase: alleen security gerelateerde problemen worden opgelost. Er zal dus geen nieuwe of gewijzigde functionaliteit meer komen, ook niet als het een aanwijsbaar probleem in het besturingssysteem of het product is. Dit kan tot gevolg hebben dat er steeds meer problemen ontstaan bij het gebruik van diensten die wél bijgewerkt worden. En dat nieuwe features mogelijk ook niet gebruikt kunnen worden. Ook vanuit leveranciers van applicaties zal uiteindelijk de ondersteuning voor hun product op het desbetreffende platform afgebroken worden.

Wat te doen?

Om eenvoudig in kaart te brengen welke servers in uw organisatie op welke versie van het besturingssysteem draaien is er de Microsoft Assessment and Planning (MAP) tool beschikbaar. Deze (low impact) tool geeft inzicht in de versies van de besturingssystemen die in het netwerk aanwezig zijn.
Maar is het dan de beste optie om een nieuwe server in de lucht te brengen of de huidige bij te werken? Over enkele jaren zal je ten slotte wederom voor hetzelfde probleem staan.

Toekomst

De trend is dat lifecycles van producten steeds korter worden. En dat steeds meer applicaties en diensten vanuit de cloud aangeboden worden. Gelukkig gaat dit hand in hand; het technisch beheer van de applicatie geschiedt door de leverancier zelf waardoor nieuwe versies en bijbehorende functionaliteiten beschikbaar komen.

Het loont dus zeker om verder te kijken dan alleen het directe probleem. Door het volgen van de juiste strategie en het gebruiken van het beste wat de cloud te bieden heeft kan de cirkel doorbroken worden. Wij kunnen je ondersteuning bieden bij het opstellen van een gepaste strategie én bij het realiseren hiervan.

Voor vragen kan contact opgenomen worden met:
Rick Slager (rick.slager@wortell.nl) en Paul Huijbregts (paul.huijbregts@wortell.nl)