Drie redenen waarom Silicon Valley dé plek is waar innovatie floreert
Blogs
4-4-2018
Innoveren. We weten allemaal dat het als prioriteit nummer 1 op de agenda moet staan. Als bedrijf moet je op de trends weten in te spelen of beter nog: zelf met deze vernieuwende ideeën komen. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat er ruimte is voor creativiteit , innovatie en ondernemerschap en dat de juiste cultuur binnen de organisatie gecreëerd wordt?
De plek waar deze juiste cultuur al vele jaren heerst is natuurlijk Silicon Valley. Maar wat doen ze anders in dit mekka van de technologie? Om hierachter te komen, zijn we afgelopen week met een groep klanten afgereisd naar de VS. We bezochten grote techgiganten zoals Google, Facebook en Microsoft, maar ook kleine start-ups zoals GISplanning en Nextinit. En we vonden drie redenen waarom Silicon Valley dé plek is waar innovatie floreert.
Reden 1: een goed idee wordt opgepakt
Het werd ons vrij snel duidelijk waarom creatieve ondernemers naar dit technisch centrum getrokken worden. In Silicon Valley is een ontwikkeld ecosysteem aanwezig waar funding en support geboden worden voor mensen met een goed idee. De financiële steun gaat volledig buiten de bank om. Sterker nog: het is uitzonderlijk als er überhaupt een financial bij betrokken is! Het zijn engineers en ondernemers die dit faciliteren. Zo ontstaan er steeds weer nieuwe tech start-ups.Reden 2: fouten maken
Ten tweede wordt het nemen van risico in Silicon Valley enorm gestimuleerd. Faalt het plan compleet of gaat de start-up kopje onder? Dat geeft niet! De meeste start-ups gaan failliet. Maar daar wordt open over gecommuniceerd én er wordt gezamenlijk van geleerd. Bij Google werd verteld dat deze failures gevierd worden tijdens de maandelijkse ‘failure celebration’. Bovendien blijken medewerkers daar regelmatig promotie te maken bij het falen van een project. Het geeft namelijk veel learnings voor een volgend project.Reden 3: de juiste fit
Reden drie waarom innovatie zo tot bloei komt in Silicon Valley: er wordt onwijs veel aandacht gegeven aan de werkplek. En dan heb ik het over zowel de digitale werkplek, als de fysieke werkplek van de werknemer. Allereerst moet de digitale werkplek voorzien zijn van de juiste tools. Tools waar de medewerker graag mee werkt en die zorgen voor de juiste interne communicatie. Alles maximaal transparant en met zo min mogelijk hiërarchie. Een mooi voorbeeld hiervan is het interne portaal Yammer bij Microsoft, waar je als medewerker direct een vraag kunt stellen aan CEO Satya Nadella. Deze conversatie is dan voor iedere medewerker zichtbaar! En dan is er nog aandacht voor de fysieke werkplek. Een engineer wil een andere werkplek dan een marketeer. Een engineer heeft vaker de voorkeur voor een gesloten rustige ruimte, terwijl de marketeer het liefst in een open creatieve ruimte samenwerkt met het team. Het sleutelwoord is wel: focus. De werkplek moet stimuleren om je werk zo goed mogelijk te kunnen doen. En glijbanen en ballenbakken? Die zie je er al jaren niet meer.Tot slot: het team. Daar moet écht de juiste fit mee zijn. Een medewerker moet zich namelijk veilig voelen in zijn team om tot creativiteit en innovatie te komen.
Volgende week publiceren Robert van Son en ik een tweede blog over de vijf opvallendste trends die wij tijdens deze week gespot hebben.
Nu alvast verder lezen? Dit blog kunnen we je aanraden: