Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Digitale transformatie: 9 ontwikkelingen die je niet mag missen

Blogs
12-6-2019

Lourens Siderius en Bart Scheffer praten jou in deze blog bij over de 9 ontwikkelingen die je niet mag missen op Microsoft gebied.

 

1. Succesvolle doorbraak van Microsoft Teams

Microsoft Teams is de werkruimte met geïntegreerde chatfunctie in Office 365 waarin alle personen, inhoud en hulpmiddelen beschikbaar zijn om op teamverband samen te werken. Vanaf maart 2017 is Microsoft Teams breed uitgerold in Office 365 en is het ook beschikbaar voor het onderwijs. De oplossing kenmerkt zich door een gebruiksvriendelijke interface om snel samen een team te formeren. Binnen dit team kan dan planmatig samengewerkt worden.

Microsoft heeft de interface van Teams ook opengezet voor ontwikkeling door partners. Hierdoor zijn er een scala aan nieuwe functionaliteiten toegevoegd, waaronder Business Intelligence, documentcreatie en bot technologie.

Succesvolle doorbraak van Microsoft Teams

Uit diverse pilots is te zien dat Microsoft Teams een hoge adoptie heeft onder gebruikers. Dit komt met name door de gebruiksvriendelijke interface en het eenvoudige gebruik. Deze oplossing is dan ook met recht een succesvolle doorbraak te noemen.

 

2. Eenvoudiger nieuws delen binnen organisatie

Office 365 wordt continu verbetert en nieuwe functionaliteiten worden gefaseerd toegevoegd. Tijdens de SharePoint Summit op 16 mei 2017 heeft Microsoft aangekondigd dat in de volgende wave van Office 365 nieuws doorgetrokken wordt door het hele platform. Hiervoor wordt een speciale nieuwsfunctionaliteit gelanceerd in SharePoint Online. Dit maakt het mogelijk om op sites, teamsites en in de SharePoint App nieuws terug te zien.

Daarnaast wordt het voor gebruikers velen malen gemakkelijker om een nieuwsbericht aan te maken. Dit is zelfs mogelijk binnen de SharePoint app, waardoor nieuwsberichten aangemaakt kunnen worden vanaf de mobile app.

 

3. Mixed Reality (AR/VR) breekt door dankzij bredere beschikbaarheid

De HoloLens is sinds halverwege 2016 op de markt en het gebruik ervan wordt steeds serieuzer. Microsoft heeft aangekondigd dat de HoloLens een open platform gaat worden, waarbij er in de tweede helft van 2017 ook de eerste devices zullen verschijnen van andere fabrikanten. Zowel Acer als HP komen met een Mixed Reality device dat rond de $300 gaat kosten. Dit biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om futuristische applicaties te maken die ook voor een groter publiek te gebruiken zijn. Binnen een aantal jaar zal Mixed Reality en de HoloLens een grote impact krijgen op ons dagelijkse leven.

 

 

Het wordt interessant om te kijken hoe de HoloLens en Mixed Reality ingezet kan worden voor klanten. Dit maakt het vormen van een businesscase velen malen makkelijker, bijvoorbeeld als dit het sales proces of onderhoudsproces van een klant kan verbeteren. Bekijk hiervoor ook de videopdate van Alexander Meijers over de laatste ontwikkelingen.

 

4. Kunstmatige intelligentie wordt breed toepasbaar

Hoe kan je kunstmatige intelligentie gebruiken om de ervaring van gebruikers te verbeteren? Microsoft heeft hier een aparte dienst voor in het leven geroepen, genaamd Cognitive Services. Met Microsoft Cognitive Services kunt u apps met krachtige algoritmen ontwikkelen die slechts een paar regels aan code hebben.

Diensten die nu al standaard worden aangeboden zijn gezichts-, tekst- en spraakherkenning. Voorheen was het nodig om deze functionaliteiten zelf te ontwikkelen, maar nu kan dit eenvoudig vanuit Azure als een dienst worden afgenomen. ETTU verwacht dan ook dat de vraag naar slimme toepassingen enorm zal stijgen.

Een mooi voorbeeld van een toepassing is de Caption Bot. Deze service van Microsoft maakt het mogelijk om een foto te uploaden, waarna beeldherkenning wordt toegepast om te omschrijven wat er op de foto te zien is. Probeer het zelf uit via https://www.captionbot.ai/ of bekijk onderstaande video hoe een visueel beperkte medewerker van Microsoft deze technologie heeft ingezet om het levensgemak te vergroten.

 

 

 

5. Machine Learning wordt voor iedereen toegankelijk

Vanuit de Cloud komen Machine Learning diensten beschikbaar. Dit maakt het mogelijk om simpele vragen waar je vroeger complexe software voor moest schrijven onder te brengen in de Cloud. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beoordelen van een document. Voorheen was het lastig om te voorspellen. Dankzij Machine Learning kan je voorspellen wat de kans is of een document goed of fout beoordeeld wordt.

Maar ook voor bijvoorbeeld het toekennen van een huurwoning door een woningcorporatie. Deze beslissing wordt genomen aan de hand van verschillende criteria, waaronder inkomen, inschrijfdatum en persoonlijke situatie. Dankzij Machine Learning is het mogelijk al een eerste selectie te maken van huuraanvragen, waardoor het proces vele malen sneller en betrouwbaarder verloopt. Bijkomend voordeel is dat het voorspellen steeds beter gaat, omdat er geleerd wordt van de beslissingen die genomen worden.

 

6. Opkomst van slimme bots

Door standaard bot functionaliteit uit de Cloud te combineren met machine learning, zorg je dat slimme bots het verlengstuk worden van je service organisatie. Veel voorkomende vragen kunnen op deze manier beantwoord worden. Als een vraag niet bekend is bij de bot, kan deze door een medewerker worden afgehandeld waardoor de bot in het vervolg deze vraag ook kan beantwoorden. Een bot wordt op deze manier steeds slimmer.

Opkomst van slimme botsDaarnaast kan een slimme bot ook emoties herkennen, waardoor je als service organisatie direct kan ingrijpen op gesprekken. Bots worden breed aangeboden binnen het Microsoft platform, waaronder in Microsoft Teams, Facebook Messenger en als dienst via Azure. Dit maakt het dan ook mogelijk om zonder technische programmeer kennis zelf met bot technologie aan de slag te gaan en dit in te zetten voor jouw organisatie. Lees ook de blog die ETTU hierover schreef over bot-technologie binnen woningcorporaties.

 

7. Bedrijven accepteren dat ze mee moeten in verandering

Digitale transformatie is overal. Business modellen van bedrijven veranderen razendsnel en de snelheid waarin applicatie omgevingen veranderen kan lokaal niet meer bijgebeend worden. Organisaties moeten daardoor wel mee in de digitale transformatie naar de Cloud. Dit om te voorkomen dat gebruikers op zoek gaan naar oplossingen buiten de deur. Dit wordt ook wel Shadow IT genoemd en kan een groot gevaar vormen voor de veiligheid van gegevens.

Bekende voorbeelden zijn WhatsApp groepen die aangemaakt worden voor belangrijke interne communicatie of het opslaan van bedrijfskritische documenten in DropBox. Wat gebruikers niet weten, is dat deze data zonder juiste voorzorgsmaatregelen niet meer door de eigen organisatie beheerd worden.

ETTU ziet dan ook dat organisaties moeten accepteren dat ze niet het wiel zelf opnieuw kunnen uitvinden. De Cloud biedt snelheid en schaalbaarheid en maakt het mogelijk om zelf als organisatie de eigen business te kunnen veranderen. Benieuwd welke 7 stappen je kan nemen voor een succesvolle digitale transformatie? Download dan het whitepaper.

 

8. Gebruikers ontdekken Microsoft Flow

Microsoft Flow maakt het mogelijk om bedrijfsprocessen gemakkelijk te automatiseren. Hiervoor maakt Flow verbinding met eigen Microsoft services zoals Dynamics 365 en Office 365, maar ook met externe applicaties zoals Dropbox en Twitter.

Sinds 2017 is Microsoft Flow beschikbaar binnen Office 365 en kunnen gebruikers zelf workflows maken binnen de eigen moderne werkplek. waarmee je bijvoorbeeld kan instellen dat als er een belangrijke email binnenkomt, je automatisch een Skype bericht krijgt.

De functionaliteiten zijn vergelijkbaar met IFTTT (If This Then That) en dankzij deze gebruiksvriendelijkheid verwacht ETTU dat het gebruik van Microsoft Flow de komende tijd enorm zal toenemen. Dit zijn vooralsnog alleen persoonlijke workflows. Voor het automatiseren van complexe bedrijfsprocessen bieden Nintex en K2 een bredere ondersteuning en betrouwbaarheid.

Gebruikers ontdekken Microsoft Flow

 

9. SharePoint wordt gebruiksvriendelijker

Eigenlijk kan dit punt elk jaar wel aangestipt worden. Sinds de eerste versie van SharePoint is er al enorm veel verbeterd in de gebruiksvriendelijkheid van SharePoint. Het is fantastisch om te zien dat er keer op keer weer verbeteringen worden doorgevoerd en er dus echt naar de eindgebruiker geluisterd wordt.

Zo gaat het een stuk eenvoudiger worden om nieuwe items binnen SharePoint aan te maken. Microsoft komt hiervoor met een nieuwe lijst en pagina ervaring binnen Office 365. Daarnaast wordt er ook een widget functionaliteit toegevoegd, waardoor er met één klik standaard functionaliteit aan een pagina toegevoegd kunnen worden. Deze aanpassingen maken het gebruik van SharePoint dan ook intuïtiever. ETTU heeft deze ervaring al doorgevoerd in haar Debble productlijn, bijvoorbeeld voor het aanpassen van de look en feel van een afdelingspagina.

 

Wil je meer weten over deze ontwikkelingen? Of ben je benieuwd wat deze ontwikkelingen concreet kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem dan contact op en ik plan graag een inspiratiesessie met jouw organisatie in!