Digitaal in de groensector?
Blogs
31-10-2017
Net zoals bij ieder hoveniersbedrijf, heeft Donkergroen mensen die op locatie werken en personeel in de binnendienst. Maar als je kijkt naar de digitale transitie, en wat daarvoor nodig is - dan zie je dat eigenlijk iedereen beter met elkaar wil communiceren en men door het hele bedrijf een betere toegang tot de informatie wil hebben. Zo kan men het werk nog beter en efficiënter doen.
Hoveniersbedrijf Donkergroen bestaat al meer dan 50 jaar, heeft 18 vestigingen in Nederland en België - en er werken meer dan 500 mensen. Omdat ze graag met hun tijd meegaan en medewerkers echt in hun kracht willen zetten, is er besloten om zoveel mogelijk mensen te gaan laten werken met de moderne IT middelen die er zijn.
Helpen bij "digitale transformatie"
Bij afdelingen als HR, management en communicatie, gaat het vaak om toegang tot documenten en het snel kunnen vinden van informatie. De hoveniers hebben weer ander type informatie nodig: Wanneer moeten ze waar zijn? Wat moeten ze doen. Hoe kunnen ze hun werk zo efficiënt mogelijk inplannen? Nu gaat dit allemaal redelijk old school, een busje met een ploegleider, een papiertje op een plankje. De kant die wij opgaan is een up-to-date buitendienst die werkt met mobiele devices, smartphones en tablets waarmee mensen meer connected zijn, gemakkelijker bereikbaar en ook zelfstandiger kunnen werken. Maar een digitale transformatie werkt alleen maar als je weet wat er echt speelt op de werkvloer. Daarom hebben wij de verschillende doelgroepen binnen Donkergroen eerst goed geanalyseerd. Per doelgroep gaan wij nu, samen met hen, de ideale werkplekken samenstellen. Ik ga dus ook meelopen met de mensen in de buitendienst om te kijken waar de echte informatiebehoefte precies zit. Dat vind ik persoonlijk heel leuk om te doen, ook omdat je zo een hele bedrijfsvoering leert kennen van een sector die je daarvoor nauwelijks op het netvlies had. Ik heb zelf een tuin, maar daar is alles mee gezegd. Bij Donkergroen kende men ons al van het werk dat wij deden voor de IT-afdeling (Windows, Back End, Cloud Technologie), maar nu gaan we dus ook adviseren in de operationele kant! Daar komt dan het Internet of Things om de de hoek kijken: sensoren die de plantengroei en vochtigheid meten, zodat de echte hoveniers hun werkzaamheden kunnen inplannen zonder eerst langs te moeten rijden. Zo kan men tijd en brandstof besparen en houdt men ook mankracht over voor nieuwe klanten Ook weten hoe een “digitale transformatie” de deuren naar groei kan open zetten? Stuur mij gerust een mailtje via jair.hokstam@wortell.nl.{{cta('4b6977bb-d3af-49c9-ad31-e5ee5b7307ab')}}