Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Design: waarom is het zo belangrijk?

Blogs
13-6-2017

Bij design gaat over het plaatsen van de juiste tekst, afbeeldingen en pictogrammen op de juiste plek.

Niet iedereen is het altijd eens over de essentie van design. Bij Debble vinden we het erg belangrijk om van design een topprioriteit te maken en in deze blog vertel ik je waarom je bij het implementeren van een intranet moet nadenken over het design. Daarnaast geef ik je een aantal belangrijke tips.

 

Design, waarom is het zo belangrijk?

Wanneer je niet nadenkt over (gebruikerservaring en gebruikersinterface) design, zullen gebruikers gefrustreerd raken over je product, wat van invloed is op het gebruik, de adoptie en zelfs de productiviteit. Een perfect voorbeeld is standaard SharePoint. Oké, Microsoft is zijn ontwerp aan het verbeteren (kijk naar de Modern Pages). Maar denk eens aan oudere SharePoint-versies, een gebruiker kan normaal gesproken niet zijn weg vinden in SharePoint zonder een uitgebreide training. Je ziet dit vaak gebeuren met grote softwareproducten. Het begint klein, maar dan voegen ze al die extra functionaliteiten toe, en dat is waar het fout gaat en gebruikers verdwalen. Kortom, design is belangrijk omdat het je gebruikers helpt het product te begrijpen. Het helpt je gebruikers om hun werk te doen, het bespaart hen tijd en het helpt hen bij het adopteren van de portal. Een goed design maakt een product veel leuker om te gebruiken!

 

Dus, design. Wat is het precies?

Als je het over design hebt, heb je het eigenlijk over het oplossen van een (gebruikers) probleem. Bij design draait alles om de gebruiker. Dus als je een publieke website ontwerpt, een intranet of een ander systeem is de eindgebruiker jouw klant.

 

"Het is altijd functie boven vorm."

 

Mensen denken vaak dat design alleen gaat over de ‘look-and-feel’ van een product. Maar dat hebben ze helemaal mis. Natuurlijk is het geweldig om een fantastisch intranet-ontwerp te hebben (laten we het intranet als voorbeeld gebruiken), maar wanneer jouw gebruikers niet hun weg vinden in deze portal is de ‘look-and-feel’ zinloos. Dus, waar gaat design over? Design gaat over het helpen van je gebruikers in jouw portal. Het gaat om de gebruikerservaring. Je moet nadenken over wat de gebruiker in je portal zou moeten doen en hoe je dit gaat ondersteunen met designelementen. Het gaat erom de juiste tekst, afbeeldingen en pictogrammen op de juiste plek te plaatsen. Een eenvoudig voorbeeld: twee mensen kopen dezelfde, geweldig uitziende mok. Een van hen wil de mok als een kunstwerk gebruiken, de andere als een koffiemok. De ene mok perfect is als kunstwerk, maar kan niet gebruikt worden voor het drinken van koffie omdat er een gat in zit. Dus wanneer het voldoet aan de behoefte van de één, is het voor de ander nutteloos. Met dit voorbeeld wil ik aantonen dat ‘look-and-feel’ belangrijk is, maar alleen als het een doel heeft.

 

Hoe ga ik om met SharePoint?

Eerlijk gezegd ben ik als designer niet de grootste SharePoint-fan. Maar ik geef toe, het is een krachtige oplossing met veel functionaliteiten. En dat is precies de reden waarom we met SharePoint en Office 365 werken. We maken volledig gebruik van de SharePoint- en Office 365-functies en binnen die standaard verbeteren we de interface en knopen we alle eindjes aan elkaar. Een voorbeeld van wat we hebben gedaan, is het verbeteren van de interface voor het maken van een nieuwsitem. We hoorden dat gebruikers problemen ondervonden met het publiceren van content op de homepagina bij het maken van een nieuwsitem. Ze moesten naar een andere locatie navigeren om deze actie uit te voeren. Ik heb een situatie ontworpen waarin gebruikers content op de homepagina kunnen publiceren met één klik op een knop. Dit alles is beschikbaar op dezelfde pagina waarop gebruikers hun nieuwsitem maken.

 

Dragable-Sorting.png

 

Designing is echt teamwork

Als team werken we constant aan de verbetering van het product. We werken met scrum en prioriteren de items op basis van gebruikersbehoeften. Klanten geven ons feedback die we prioriteren, ontwerpen, ontwikkelen en implementeren. Natuurlijk is dit proces een cirkel waarin we voortdurend contact hebben over de resultaten. Soms zijn de beperkingen van SharePoint een kleine hindernis, maar tot nu toe hebben we altijd een manier gevonden, zelfs in standaard SharePoint en Office 365. Maar, soms zie ik dingen in SharePoint die echt verbeterd moeten worden. In die situatie raad ik het team aan om dat kleine SharePoint-ontwerpelement prioriteit te geven.

 

"UX is geen laag of onderdeel van een product of dienst. Het gaat echt over het design van hele systemen en de onderlinge verbindingen.”

 

Een paar voorbeelden van designverbeteringen

Wellicht ben je nieuwsgierig naar wat we binnen Debble hebben gedaan om de gebruikersinterface te verbeteren. Bekijk de onderstaande voorbeelden en zie wat kleine verschillen kunnen doen.

Samenwerking en afdelingspagina's

Je denkt misschien dat de banner bovenaan samenwerking en afdelingspagina’s er is om het gebruikersinterface design te verbeteren? Het is meer dan dat. We hebben deze banner gemaakt om een uniforme gebruikerservaring te bieden. Het maakt niet uit of een gebruiker aan een nieuwsartikel werkt op de marketingafdeling of documenten bekijkt. Vanwege de banner weten gebruikers dat ze zich nog steeds op dezelfde afdeling bevinden. Dus ook al ziet het er goed uit, het heeft een zeer belangrijke functie.

Nieuws maken

Zoals eerder vermeld, hebben we de interface voor het maken van nieuws verbeterd. In deze afbeelding kan je goed zien welke elementen we hebben toegevoegd om een uniforme en gebruiksvriendelijke ervaring te creëren. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld direct hun tekst beginnen te typen. Andere verbeteringen zijn de datumkiezer, slepen en neerzetten om nieuws te ordenen en het artikel te publiceren door simpelweg op 'publiceren' te klikken in plaats van naar de SharePoint menubalk te gaan. Gaaf toch?

 

Debble-Article-Edit-Mode.png

 

Debble Wizard

Het laatste designvoorbeeld dat ik je zal geven gaat over een integrale ervaring. Mogelijk herken je deze wizard lay-out van standaard Office 365. We hebben het naar het Debble-product gebracht om het hele platform zo logisch mogelijk te maken voor gebruikers.

 

Debble-wizard-intranet-design-small.png

 

5 super tips:

  1. Denk na over wat jouw gebruiker moet doen op een bepaalde pagina. Dit is het fundament voor je pagina lay-out.
  2. Het is altijd functie boven vorm. Ontwerp alleen elementen die een doel hebben, creëer niet alleen iets omdat het er geweldig uitziet.
  3. Houd je bij bestaande patronen. Een voorbeeld is een login-knop. Op vrijwel elke pagina staat het rechtsboven, dus gebruikers verwachten dit ook van andere sites. Als je van een bepaald patroon afwijkt, moet je daar een goede reden voor hebben.
  4. Wees niet bang om te innoveren in design, maar doe het niet alleen om te innoveren. Nogmaals, houd je gebruikers in gedachte.
  5. Wees consistent in je visuele taal en maak richtlijnen wanneer dat nodig is.

Kortom, design gaat erom dat je gebruiker een uniforme ervaring geeft die hen helpt bij het voltooien van de taken waarvoor jouw product is ontworpen. Denk erover na of je een kunstwerk gaat maken om naar te kijken, of een product dat mensen daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Meer zien van Debble? Vraag een demo aan!