Niet alles is geschikt om onder te brengen in Teams
Globaal gezien zijn er drie soorten informatie van elkaar te onderscheiden binnen een informatiearchitectuur. De eerste vorm zijn publicaties waar medewerkers op terug kunnen vallen, maar ook de nieuwsaankondigingen die hierbij horen. Denk hierbij aan arbeidsvoorwaarden, beleidsstukken en nieuwsberichten. De tweede soort hangt samen met processen en documenten die naar aanleiding hiervan opgesteld zijn waarvan er maar één waarheid mag bestaan. Dit zijn veelal getekende contractstukken en documenten die intern goedgekeurd zijn, zoals beleidsafspraken. Deze worden uiteindelijk gearchiveerd en nemen geen actieve rol meer in tijdens het werk, maar zijn wel relevant indien hierop teruggekomen moet worden. Voor deze twee soorten is het gebruik van Teams niet relevant voor de opslag, maar wel voor de derde soort: samenwerken. Hier staan alle werkdocumenten in opgeslagen die nu actief zijn en aan gewerkt en over gecommuniceerd wordt. Zorg er tijdens het bepalen van de governance duidelijk voor dat alleen actieve projecten en activiteiten een plek mogen krijgen in Teams en duidelijk is wanneer de 2 andere vormen worden gebruikt.
Het gebruik van Teams zal alleen maar toenemen
Microsoft heeft aangekondigd om per 31 juli 2021 te
stoppen met het aanbieden van Skype for Business binnen Office 365. Dit duurt nog even, maar deze aanstaande twee jaar kan juist heel goed gebruikt worden om governance te bepalen voor het omgaan met de opvolger: Microsoft Teams. In Teams zijn namelijk alle functionaliteiten beschikbaar die ook in Skype for Business zit, maar met de extra mogelijkheid om gemakkelijk samen te werken.
Welke opties zijn er binnen de governance?
Het juist
bepalen van de governance voorkomt niet alleen een wildgroei aan Teams, maar zorgt ook voor een veilige werkomgeving die voldoet aan alle wet- en regelgeving, beveiliging en compliance. Daarom moet er goed nagedacht worden over welke mogelijkheden medewerkers mogen krijgen om documenten met anderen te delen, zowel binnen als buiten de organisatie.
Mag iedereen, ongeacht welke rol ze hebben, potentieel gevoelige informatie delen met mensen buiten de eigen organisatie? Mag een stagiaire bij Marketing inzicht krijgen in financiële rapporten? Mag de CFO een mail sturen met BSN-nummers naar zijn accountant? Welke informatie binnen een project mag worden gedeeld met een opdrachtgever of partner. Afhankelijk van de organisatie, de informatie waar het om gaat, de rol van de gebruiker en die van de ontvanger, kunnen er regels opgesteld worden die vervolgens worden vastgelegd in het Office 365 platform.