De kracht van extern nieuws in een intranet
Intranetten zijn traditioneel gezien behoorlijk intern gericht. De focus ligt vooral op het delen van informatie zoals nieuws, evenementen en andere vormen van informatie met alle medewerkers. Het doel; zorgen dat de medewerker de juiste informatie heeft om zijn of haar werk te kunnen doen. Maar is dit nog wel voldoende? Heeft de medewerker genoeg aan alléén intern gedeelde informatie om zijn of haar werk goed te kunnen doen?
Het verdwijnen van de grenzen
Bij het ontstaan van de eerste intranetten zag de wereld er vrij geordend uit. Informatie bleef met bleef netjes binnen de virtuele grenzen van de bedrijfsservers en firewalls. Nieuws en documenten waren te vinden op het intranet en een enkele interessante update die ook van belang was voor extern publiek, werd via een persbericht de wijde wereld in geslingerd.
De introductie van social media zag een toename van bedrijfsberichtgeving op het internet via de sociale kanalen van het bedrijf. Ook nieuws begon zijn weg te vinden naar het internet. Het internet voegt tegenwoordig een compleet andere dimensie toe aan communicatie binnen het bedrijf. Naast het bedrijf en haar medewerkers, is het ook voor (potentiële) klanten, concurrenten en andere belanghebbenden, kinderlijk eenvoudig om informatie op te zoeken over een bedrijf, te interacteren met het bedrijf of iets te posten over het bedrijf.
Marketeers herkennen al veel langer het belang van externe berichtgeving. Met slimme social media campagnes proberen zij deze platformen in te zetten in het belang van het bedrijf. Met behulp van slimme tools wordt marktsentiment met betrekking tot jouw merk gemeten en worden markttrends zo snel mogelijk opgepikt.
Recent zien we dat ook meer en meer medewerkers gebruik maken van het internet of social media om kennis op te doen en te delen. Op LinkedIn zijn steeds meer voorbeelden te zien van bloggende medewerkers of bedrijven die kennis delen. Ook zijn er tal van voorbeelden waarop de klantenservice van een bedrijf social media inzet om snel te kunnen reageren op de vragen, complimenten of soms frustraties van klanten.
Of het nu gaat om medewerkers die hun kennis delen op LinkedIn, een post van een nieuwe trend op een branche specifieke website, of klanten die zich positief of negatief uitlaten over het bedrijf op Facebook, belangrijke informatie en kennis leeft al lang niet meer alleen binnen de organisatiegrenzen.
7 intranettrends in 2021
Het intranet als nieuwscentrum
Bij Debble geloven we in de verbindende kracht van het intranet. Door jouw intranet in te zetten als centrum van de digitale werkplek zorg je voor één plek waar verschillende informatiebronnen, applicaties en mensen samenkomen. Dit geeft overzicht en duidelijkheid in een wereld waar we steeds meer verschillende digitale tools en bronnen gebruiken om ons werk te doen.
Intern nieuws en het intranet gaan al jaar en dag hand in hand. Maar is dat nog wel voldoende? Eerder concludeerden we al dat de grenzen aan het vervagen zijn. Buiten de virtuele organisatiegrenzen is een schat aan relevante informatie en kennis te vinden.
Toch maken bedrijven hier vaak nog maar weinig gebruik van. Het is aan de medewerker zelf om te ontdekken wat er te vinden is. Bij Debble vinden we dit een gemiste kans! Door nieuws van externe bronnen beschikbaar te maken op het intranet, zijn medewerkers beter op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in de markt en het eigen bedrijf. Medewerkers zijn hierdoor beter geïnformeerd en meer betrokken, een win-win dus!
Hoe we dat doen? Debble heeft een aantal out-of-the-box functionaliteiten waarmee je extern nieuws kan toevoegen op het Debble intranet.
Social Wall: Voeg jouw primaire social media kanalen toe aan het intranet in één overzicht. Maak medewerkers bewust van externe berichtgeving en marketing boodschappen en creëer zo meer betrokkenheid. Medewerkers die betrokken en geïnformeerd zijn, zullen jouw boodschap ook eerder delen binnen het eigen netwerk. Hiermee vergroot je dus ook nog eens jouw externe bereik!
Extern nieuws feed: Door onze samenwerking met Meltwater, bieden we de mogelijkheid om slimme feeds samen te stellen die voor jou het internet doorzoeken. Hiermee blijf op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen en trends in de markt. Deze extra kennis kan een positieve impact hebben op besluitvorming en innovatie binnen een bedrijf.
Ervaar Debble zelf!
Benieuwd hoe Debble jouw bedrijf kan helpen met het neerzetten van een compleet intranet als centrum van de digitale werkplek?