De juiste kaders als fundament voor de moderne werkplek in Office 365
Blogs
13-6-2017
De wereld verandert snel en continu en het is voor organisaties zaak om bij te blijven met deze ontwikkelingen. De makkelijkste manier om dit te doen, is om gebruik te maken van Office 365. Als clouddienst is Office 365 continu in ontwikkeling, ten gunste van de gebruiker. "Echter, zomaar Office 365 aanschaffen en implementeren is niet genoeg om optimaal gebruik te maken van het platform."Aan het woord is Andries den Haan, Cloud Architect bij Wortell. "Het is ontzettend belangrijk om op basis van de beoogde business scenario's vast te stellen hoe het platform op de beste manier in te richten en beheren om gebruikers te voorzien van de juiste kaders om veilig samen te werken."
Het bepalen van de business scenario's
Business scenario's zijn thema's waar de organisatie zich nu en in de toekomst op wilt gaan focussen. Vanuit Microsoft zijn er al een aantal scenario's benoemd, maar organisaties kunnen zelf ook eigen, branche-specifieke scenario's benoemen. De scenario's die door Microsoft zijn geformuleerd zijn universeel en kunnen voor elke organisatie van belang zijn. Het gaat om 'Samenwerken met externe partners', 'Informeren en activeren van medewerkers', 'Kennisdeling' en 'Business processen transformeren'. "Waar mogelijk kunnen we organisaties helpen met het duidelijk krijgen van de business scenario's die voor hen van belang zouden moeten zijn. Vervolgens kijken we hoe we deze business scenario's gaan implementeren in Office 365 en hoe we de kaders (beheersing, beveiliging) hieromheen vaststellen."De aandachtspunten binnen een business scenario
Zodra een organisatie aan de slag wilt gaan met een business scenario, zijn er een aantal aandachtspunten rondom governance waarop Wortell focus legt. Andries legt uit: "In workshops worden deze aandachtspunten uitgebreid besproken, waardoor de klant een geïnformeerd besluit kan nemen over bepaalde instellingen in het platform. Aan de hand van onze ervaring kunnen we de klant informeren over de mogelijkheden en meedenken over welke inrichting het beste past in de situatie. Vaak wordt een klant verblind door de mooie functionaliteit die het samenwerken voor de eindgebruiker gemakkelijker maken, maar het is ontzettend belangrijk om ook de governance aspecten hier gelijk in mee te nemen." In het voorbeeld van het business scenario 'Samenwerken met externe partners' worden bijvoorbeeld onderstaande aandachtspunten besproken in workshops:- Data classificatie. Welke data is meer of minder gevoelig en vereist hierdoor mogelijk extra beveiliging tegen uitlekken? Aan de hand van welke uitgangspunten wordt bepaald welke classificatie de data krijgt. Hoe wordt er omgesprongen met data die in de verschillende classificaties zit?
- Mobiele apparaten en apps. In hoeverre kunnen medewerkers en/of externe partners toegang krijgen tot data via mobiele apparaten? Krijgen ze inzicht in alle onderdelen of alleen een selecte groep van data? Kunnen ze data aanpassen of alleen maar inzien?
- Lifecycle management. Hoe wordt bepaald wanneer de samenwerking in bepaalde omgevingen ophoudt? Welke data moet daarna nog beschikbaar blijven en welke onderdelen mogen of moeten vernietigd worden?
- Moet het voor alle medewerkers mogelijk zijn om zelf sites aan te maken of moet deze mogelijkheid bij een selecte groep medewerkers liggen of enkel bij IT? Weegt het risico op wildgroei op tegen de voordelen van eigen verantwoordelijkheden bij het aanmaken van een site?