Een veelgestelde vraag "hoe meet je het succes van Copilot"?
In de moderne werkomgeving speelt technologie een belangrijke rol bij het verbeteren van productiviteit en efficiëntie. Door technologie op de juiste manier in te zetten en ervoor te zorgen dat medewerkers dit goed adopteren, kan de productiviteit worden verhoogd en komt er meer tijd vrij voor kerntaken. Een van de meest recente en veelbelovende tools op dit gebied is Copilot voor Microsoft 365. Deze digitale assistent verbetert de productiviteit door AI-gestuurde tools te integreren binnen de bekende Microsoft 365-applicaties.
Copilot is echter voor veel organisaties een grote investering. Een veelgestelde vraag is dan ook hoe het succes van Copilot gemeten kan worden. Dit wordt vaak gedaan door middel van het berekenen van de Return on Investment (ROI). Er zijn verschillende manieren om deze ROI te berekenen; ik noem deze de harde ROI en de zachte ROIs. In deze blogpost bespreek ik wat deze verschillende ROIs zijn en hoe ze bijdragen aan het succes van Copilot.
Harde ROI
Veel organisaties richten zich bij het meten van het succes van Copilot op de harde ROI. Dit is de toonaangevende ROI die de tijdsbesparing berekent die door Copilot kan worden gerealiseerd.
Stel je voor dat een werknemer gemiddeld 3 uur per week bespaart door het gebruik van Copilot: 1 uur met Copilot in Teams, 1 uur met Copilot Bizchat, 0,5 uur met Copilot in Word en 0,5 uur met Copilot in PowerPoint.
Deze tijdsbesparing kan eenvoudig worden omgezet in een ROI-formule die de kostenbesparing afzet tegen de licentiekosten van Copilot. Hierdoor krijgen organisaties direct inzicht in de financiële voordelen van Copilot.
Zachte ROI
Naast de harde ROI zijn er ook vaak over het hoofd geziene zachte ROIs, namelijk de kwaliteitsverbetering die Copilot in de dagelijkse werkzaamheden van de medewerkers kan bieden.
Denk bijvoorbeeld aan het notuleren en delen van actiepunten van online vergaderingen. Hoe vaak gebeurt dit nu daadwerkelijk en hoe vaak worden deze punten gedeeld met alle deelnemers? Met Copilot gaat dit met een druk op de knop! Dit betekent dat de consistentie en nauwkeurigheid van documentatie en samenwerking aanzienlijk verbeteren. Iets wat uiteindelijk leidt tot betere besluitvorming en hogere tevredenheid onder medewerkers.
Een ander voorbeeld van een zachte ROI is het feit dat Copilot het gemakkelijker maakt om informatie op te zoeken die bij organisaties soms versnipperd opgeslagen staat. Of het nu gaat om beleidsdocumenten, projectbestanden of historische gegevens, Copilot kan snel de relevante informatie vinden en weergeven, waardoor medewerkers minder tijd kwijt zijn aan het zoeken en meer tijd kunnen besteden aan hun kerntaken.
Deze ROIs hebben veel impact op de kwaliteit van het werk. Helaas zijn deze resultaten lastig uit te drukken in financiële termen, waardoor ze vaak over het hoofd worden gezien. Daarnaast worden deze zachte ROIs vaak geaccepteerd als een standaard bijkomstigheid van de implementatie van Copilot. Dit is jammer, want ze zouden juist gezien moeten worden als het resultaat van een goede en juiste adoptie van het product.
Door zowel de harde als de zachte ROIs bij te houden en te berekenen, ontstaat er een totaalbeeld van het succes van Copilot. Beide aspecten zijn essentieel voor het optimaliseren van de prestaties en het optimaal benutten van de tool.
Wil je de volledige potentie van Copilot benutten en de beste ROI voor jouw organisatie behalen?
Bij Wortell kunnen we je helpen door middel van Copilot Envisioning. Onze experts helpen je om Copilot optimaal te integreren in de bestaande werkprocessen, zodat je zowel de harde als zachte ROI kunt maximaliseren.