Copilot Studio, wat kan je er mee?
Je hebt vast van Copilot gehoord, maar wat is Copilot Studio?
Het begin - de Chatbot
Je bent ongetwijfeld een keer een chatbot tegengekomen. Dat kan zijn op de website van een bank, bij het online winkelen of op andere sites. De pop-up, “Kan ik je helpen?”
Meestal zijn dit geautomatiseerde berichten, de zogeheten ‘chatbots’.
Deze chatbots worden ingezet als FAQ (Frequently Asked Questions) om zo de snelle vragen te beantwoorden, of een melding door te zetten indien nodig.
Deze functionaliteit bestaat ook al een aantal jaar binnen het Power Platform, voorheen onder de naam Power Virtual Agents.
De rebranding van Virtual Agents naar Copilot Studio
De naam is veranderd in November 2023 van Virtual Agent naar Copilot studio, als onderdeel van de grote “Copilot” aankondiging. Wat kan het voor mij doen?
-
Automatisering: Je kunt taken automatiseren door chatbots te bouwen die antwoorden kunnen geven op veelgestelde vragen, gebruikersinvoer kunnen verwerken en processen kunnen starten of voltooien op basis van specifieke triggers.
-
Personalisatie: Je kunt chatbots personaliseren op basis van de behoeften van je organisatie. Daarnaast kan je de gebruikerservaring verbeteren door contextuele informatie te gebruiken en dynamische inhoud te leveren die passen bij jou scenarios of stijl.
-
Integraties: Je kunt chatbots bouwen die kunnen integreren met verschillende systemen en services, zoals databases, CRM-systemen, API's en meer. Hierdoor kan je direct vanuit de bron bijvoorbeeld de status van een order opvragen, of een actie uitzetten. Dit werkt in samenwerking met Power Automate, en kan in een gesprek worden ingebouwd.
Hierbij voorbeelden vanuit beide een intern (medewerker) en extern (klant) oogpunt:
a. "Wat is de status van order nummer 1234?"
b."Wat zijn mijn verlof- en vakantiebalansen?"
c."Hoe kan ik een verlofaanvraag indienen?"
d."Wat zijn de richtlijnen voor het indienen van onkosten?"
e."Kun je me helpen met het vinden van producten/diensten?"
f."Wat zijn jullie openingstijden?"
g."Hoe kan ik contact opnemen met de klantenservice?"
h."Wat zijn de specificaties van product X?"
i."Kun je me vertellen wat de prijs van dienst Y is?"
j."Kan ik een afspraak maken voor [datum/tijd]?"
k."Hoe kan ik mijn bestelling annuleren/wijzigen?"
l."Wat zijn de wifi-inloggegevens voor ons kantoor?"
Zoals je hebt gezien, zijn er talloze vraagstukken die Copilot Studio kan behandelen en direct kan beantwoorden. Als het echter een vraag is die niet door Copilot Studio kan worden afgehandeld, kan deze automatisch een melding doorsturen of overdragen zodat deze zo snel mogelijk wordt opgepakt door een interne collega.
Je kunt een Copilot Studio-bot inzetten binnen Microsoft Teams of op je website om zo 24/7 vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden aan gebruikers, ongeacht het tijdstip of de locatie. Dit zorgt voor een naadloze en altijd beschikbare interactie tussen gebruikers en je service of bedrijf, waardoor efficiëntie wordt verhoogd en klanttevredenheid wordt verbeterd.
Nieuwsgierig geworden?
Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden binnen Copilot Studio, en eindeloze opties om deze aan te passen aan jouw behoeften. Neem nu contact met ons op om hier samen naar te kijken.