AI benutten binnen je organisatie?
AI: je wilt en móet er iets mee. Misschien gebruik je al een AI-tool, zoals ChatGPT, en heb je het gevoel dat je er meer uit kunt halen. Maar wellicht is AI nog onontgonnen gebied voor je.
Ondertussen zie je dat de mensen om je heen op de AI-trein springen. De tips vliegen je om de oren. Sommige lijken nuttig; andere niet echt. Maar één ding is zeker: je ziet door de bomen het bos niet meer. Hoe benut je AI nu precies binnen jouw organisatie?
We gingen met adoptie-experts Peter Usmany (manager adoptie, change en Debble) en Cas de Morree (diensteigenaar adoptie) om de tafel en vroegen hen om allebei één gouden AI-tip te geven!
1. Maak de voordelen van AI zichtbaar en tastbaar met scenario’s
Denk je dat alle organisaties al met AI aan de slag zijn gegaan en dat jij als enige bent achtergebleven? Wees gerust: Peter ziet in de praktijk flink wat aarzeling. “Ik spreek best wat organisaties die nog niet met AI gestart zijn,” zegt hij. “Ze weten niet goed hoe AI werkt of constateren dat hun security onvoldoende op orde is. Soms schuiven ze het nemen van maatregelen op de lange baan. Dat kan te maken hebben met het feit dat andere zaken prioriteit hebben. Maar het kan ook een vorm van koudwatervrees zijn.”
Jammer is het zeker, want ze lopen een hoop voordelen mis. Peter adviseert dan ook om het abstracte concreet te maken: “Werk eens een aantal scenario’s uit om te bekijken hoe AI jou nou écht kan helpen. Wat kan een AI-tool bijvoorbeeld betekenen voor een zorgmedewerker die aan het bed staat? Welke taken kan zo’n tool automatiseren, zodat deze persoon meer tijd kan besteden aan het verlenen van zorg? Als je zulke scenario’s maakt, zie je wat AI jou kan opleveren. En zodra dát tastbaar wordt, is het ook makkelijker om de juiste stappen te nemen.”
2. Krijg ‘prompting’ onder de knie en zet je AI-tool in als coach
Natuurlijk zijn er ook tal van organisaties die wél gebruikmaken van AI. Met deze organisaties heeft Cas vaak te maken. “Zij zijn met AI-tools begonnen en daarom zijn ze één fase verder,” zegt hij. “Maar regelmatig zie ik dat zij nog geen systeem ontwikkeld hebben om het meeste uit AI-tools te halen. Medewerkers genereren bijvoorbeeld weleens een tekst of een afbeelding. Of ze stellen een PowerPoint-presentatie op met behulp van AI. Maar daar houdt het bij op.”
Zonde, want dergelijke organisaties kunnen véél meer uit hun AI-gebruik halen. Maar hoe? Cas: “Mijn gouden tip is tweeledig: leer hoe je diepgaande prompts schrijft en zet de AI-tool in als mentor of coach. Stel, je wilt bepaalde analyses maken en op basis daarvan een businessplan opstellen. In dat geval kun je de situatie aan Copilot voorleggen en vragen: ‘Kun je mij 10 verdiepende vragen stellen waarmee ik tot de kern van het businessplan komt?’ Zo begeleidt de tool je door je denk- en creatieproces heen!”
Hoe helpt Wortell organisaties hierbij?
Hoe helpt Wortell organisaties bij het succesvol implementeren van AI? Cas zijn antwoord is duidelijk: "Het succes zit hem echt in goede begeleiding en het bouwen van een community binnen de organisatie, zodat de vooraf opgestelde doelstellingen bereikt worden. De community creëeren we door te inspireren over Microsoft 365 Copilot, dé AI tool van Microsoft, en ze te begeleiden tot succesvolle Copilot gebruikers. Als erkende Microsoft partner is het helpen van organisaties bij het benutten van Copilot precies waar we goed in zijn en waar we al veel organisaties bij hebben mogen helpen."
Haal alles uit AI: Ontdek wat Wortell voor jouw organisatie kan betekenen!
Benieuwd hoe je met AI je bedrijfsdoelen kunt overtreffen? Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en inzichten van experts