Welke (AI-)lessen kunnen we trekken?
De 2024 Annual Work Trend Index van Microsoft en LinkedIn staat boordevol interessante inzichten in onze huidige manier van werken. Als Microsoft First Partner hebben we de resultaten eens naast onze eigen ervaringen in de ‘klantpraktijk’ gelegd.
Hoe passen organisaties AI toe op de werkvloer? Welke uitdagingen en kansen brengt deze nieuwe technologie met zich mee? En hoe zet je AI in om innovatief te blijven en concurrentievoordeel te behalen? Je leest het in deze blogpost!
AI op de werkvloer: veel gebruik ‘onder de radar’
Hoewel het veel mensen misschien ontgaat, is AI op de huidige werkplek vaak al flink aanwezig. Uit de 2024 Annual Work Trend Index blijkt dat een groot deel van de medewerkers al gebruikmaakt van AI — vaak zonder dat het management dit weet. En eigenlijk is dat ook niet verwonderlijk. Chatbots en soortgelijke tools die het schrijven van teksten en het beantwoorden van vragen makkelijker maken, kent iedereen inmiddels wel. Veel medewerkers zijn bovendien ook bezig met tools als ChatGPT.
Terwijl menig organisatie nog worstelt met de vraag hoe zij AI strategisch kan inzetten, benutten medewerkers de technologie vaak dus al volop. Begrijpelijk, want met de juiste tools maak je je werk efficiënter en leuker. Maar wanneer mensen AI ‘onder de radar’ gebruiken, zijn bedrijfsdata meestal niet veilig. De vraag is: hoe kunnen organisaties risico’s mitigeren én het potentieel van AI benutten?
Té voorzichtig, té snel vooruit… hoe vind je de juiste AI-balans?
Organisaties staan voor een complexe uitdaging: zij willen AI veilig én strategisch inzetten. Veel medewerkers gebruiken de technologie al, maar het gebrek aan duidelijke richtlijnen en strategieën brengt gevaren met zich mee. Sommige organisaties vinden AI nog zo’n onontgonnen gebied of zijn zó bang voor de risico’s dat ze de technologie verbieden. In minder extreme gevallen worden AI-initiatieven op de lange baan geschoven.
Dat is zonde, want AI biedt enorme kansen. Als je de technologie op de juiste manier inzet, optimaliseer je processen, bespaar je kosten en versnel je innovatie. Zo behaal je veel concurrentievoordeel en kun je een koploper binnen jouw sector zijn (of blijven).
Van AI-theorie naar AI-praktijk: ga veilig, verantwoord en efficiënt aan de slag
Om AI optimaal te benutten, kun je als organisatie het best proactief aan de slag gaan. Zet bijvoorbeeld werkgroepen of kernteams op die zich specifiek richten op AI-experimenten. Hoe je dit doet?
Verzamel medewerkers die enthousiast zijn over AI en laat hen ideeën aandragen rondom de toepassing van de technologie. Start vervolgens met kleine, gecontroleerde experimenten en gebruik de juiste licenties om AI-tools te testen. Zo sla je twee vliegen in één klap: je ontdekt hoe je AI effectief kunt inzetten én toont de waarde van innovatie binnen je organisatie.
Zorg ook dat je voldoende AI-trainingen organiseert. Hiermee creëer je bewustzijn over de kansen en risico’s die AI met zich meebrengt. Daarnaast doen medewerkers praktische kennis op, zodat zij AI kunnen toepassen op hun dagelijkse werkzaamheden.
Op deze manier haal je AI ‘onder de radar’ vandaan. Je helpt mensen om de juiste tools strategisch, efficiënt én veilig te gebruiken. Met de juiste aanpak versterk je bovendien je concurrentiepositie. Zo maak je AI tot een waardevolle aanwinst in je strategische ‘organisatietoolkit’!