Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Succes digitalisering motor achter reorganisatie ING

Blogs
3-10-2016

Ralph Hamers, de topman van ING, kondigde in een interview met BNR nieuwsradio aan dat ING een enorm succesvolle digitaliseringsstrategie heeft doorgevoerd. Die heeft ertoe ondermeer geleid dat er meer dan 3 miljoen nieuwe klanten zijn aangesloten, ook wordt een enorme winst van 4,2 miljard euro getoond en is veel geïnvesteerd in nieuwe ondernemingen.

Met andere woorden, het gaat goed met de bank. Hamers in het interview: “We groeien als één van de weinige banken ter wereld. Het is een hard spel. We moeten het dak repareren als de zon schijnt.”

De digitalisering van de bank verloopt zo voorspoedig dat de bank heeft besloten hierin extra te investeren. Zo’n 800 miljoen tot 2021.

De digitalisering zorgt niet alleen voor een enorme groei en toename van de winst. Ook is er steeds minder werk voor het personeel en dan in het bijzonder voor de personeelsleden van de kantoren. Daarmee is dan ook de mogelijkheid ontstaan om 7.000 banen te gaan schrappen, waarvan 2.300 in Nederland en 3.500 in België.

Eerder al reorganiseerde de ING als gevolg van digitalisering. In 2014 schrapte de ING 1.700 arbeidsplaatsen als gevolg van digitalisering.

Maar is ING wel zo innovatief?

Als je naar de grootbanken in Nederland kijkt heeft ING in zijn algemeenheid de naam zeer digitaal te zijn. Ze lopen samen met de Rabobank voorop in digitalisering van hun dienstverlening en innovatie van hun product. Sterker nog, als je naar de consumentenproducten kijkt is ING misschien wel de meest innovatieve bank van allemaal. Een klein voorbeeld over haar ambitie om de mobielste bank van Nederland te zijn:

[embed]https://youtu.be/XfEglx1XLSs[/embed]

Dat wil nog niet zeggen dat ING erin slaagt even effectief te opereren als BUNQ en Knap bank. De twee andere Nederlandse banken die de naam hebben zeer innovatief te zijn. Deze banken hebben overigens niet alleen een hele goede online-dienstverlening. In de kern kunnen zij hun diensten ook echt anders inrichten doordat ze geen of weinig historie meenemen.

ING heeft echter wel een voordeel. Ze heeft een duidelijke ambitie richting digitalisering. Daarnaast heeft ze wereldwijd miljoenen klanten. Ze heeft budget en kapitaal en nu ook nog eens meer dan 800 miljoen euro te investeren in verdere digitalisering.

Hoewel ING zo groot is als een grote olietanker lijkt het alsof ze de wendbaarheid heeft van een klein schip. Tel daar de innovatie voordelen die ze heeft bij op. Dat alles bij elkaar zal er naar mijn mening toe leiden dat ING als meest succesvolle partij een verdere digitalisering zal weten door te voeren.