Je werkplek zelf beheren: do of don't?
Voor de pandemie was de werkplek al flink aan het veranderen: technologieën werden steeds uitgebreider, waardoor de dynamiek van de werkplek groeide.
Door de COVID-19-crisis is deze ontwikkeling in stroomversnelling geraakt. Thuiswerken op aanzienlijke schaal is een noodzaak geworden. Dit betekent dat organisaties afscheid hebben moeten nemen van het idee dat alle medewerkers standaard 40 uur per week naar kantoor komen, terwijl er ergens in een datacenter een server draait.
Werken doen we nu vanaf allerlei locaties en apparaten. Daarom zijn organisaties volop bezig met een transitie naar de cloud. De vraag is: wat doe je na de implementatie met het beheer? Ga je hier zelf mee aan de slag of beleg je dit bij een externe partij?
Zelf doen: interne capaciteit en expertise vereist
Voor de transitie van een traditionele naar een moderne werkplek is capaciteit en kennis vereist. De technologie verandert zó snel dat je innovaties en updates zeer nauwkeurig moet bijhouden. Bovendien bestaat de werkplek uit heel veel onderdelen — van security tot infrastructuur. Als je al deze zaken zelf moet beheren, moet je met veel verschillende partijen schakelen en ben je erg veel tijd kwijt.
Als je het beheer in eigen handen wilt houden, is het bovendien essentieel om de moderne werkplek niet vanuit de 'ouderwetse' gedachte uit te rollen. Dan benut je de opties van de nieuwe technologie namelijk niet — en daarin zit juist het potentieel om het werk van gebruikers gemakkelijker te maken.
Pak je de zaken op de juiste manier aan, dan kan je met de moderne werkplek in de behoeftes van de business voorzien — bijvoorbeeld door de beschikbare tools slim in te zetten of een bepaald businessproces te automatiseren om de besluitvorming te versnellen. Daar moet je echter wel de ruimte en expertise voor hebben.
Uitbesteden: tijd voor kernprocessen en businessvraagstukken
De moderne werkplek moet als water uit de kraan fungeren. Wanneer je het technische gedeelte intern belegt, ben je vaak al je tijd kwijt aan technische randzaken. Wil je dat je IT-afdeling kan focussen op kernprocessen en businessvraagstukken? Dan is het meestal verstandiger om het beheer uit te besteden aan een partij die zijn expertise rondom dit onderwerp heeft gebouwd.
Zo weet je ook zeker dat je altijd een veilige, up-to-date werkplek hebt die direct inzetbaar én toekomstbestendig is — zónder dat je de technologische roadmap dagelijks op de voet moet volgen.
Daarnaast is het handig dat je altijd een partner hebt om mee te sparren — niet alleen over productontwikkeling, maar ook over procesverbetering.
Een goede partij helpt je bijvoorbeeld om de in- en uitdiensttreding van medewerkers te automatiseren. Daarmee neem je tijdrovende, foutgevoelige handmatige activiteiten weg en zorg je voor veiligheid en aantoonbaarheid!