Ga naar content
Wij zijn de #1 Microsoft partner
#1 Microsoft partner van NL
Console Werken bij

Licentievormen Office 365: Enterprise 5 (E5)

Blogs
28-2-2016

Voor wie

Ok, je bent er uit. Je hebt informatie ingewonnen, keuzes afgewogen en nu heb je besloten om Office 365 voor je organisatie aan te schaffen. Goede keuze! Maar nu komt de volgende stap. Je gaat kiezen tussen de verschillende licentievormen. Er schijnt ook een nieuwe abonnementsvorm te zijn, heb je gehoord. Klopt! Dat is E5. In deze blog lees je meer over alle licentievormen, maar voornamelijk over wat E5 inhoudt. Ook als jouw organisatie al werkt met Office 365 en je vindt het interessant om verder te kijken en een upgrade te overwegen, kan deze informatie voor jou van belang zijn.

Wat is het

Alle huidige mogelijke licentievormen voor de zakelijke markt voor maximaal 300 medewerkers op een rijtje:

  • Office 365 Business Essentials
  • Office 365 Business
  • Office 365 Business Premium

Een groot deel van de huidige mogelijke licentievormen voor de zakelijke markt voor een onbeperkt aantal medewerkers op een rijtje:

  • Kiosk
  • Office ProPlus
  • Office 365 Enterprise 1
  • Office 365 Enterprise 3
  • Office 365 Enterprise 5

De eerste vorm, Kiosk, is de meest eenvoudige versie voor medewerkers zonder vaste werkplek of medewerkers die een gedeelde computer gebruiken. De verschillen tussen Kiosk, Office ProPlus, Enterprise 1 (E1) en Enterprise 3 (E3) zitten voornamelijk in het al dan niet lokaal kunnen gebruiken van Office applicaties en het wel of niet gebruik kunnen maken van additionele diensten die worden aangeboden binnen Office 365 (klik hier voor de exacte verschillen). Een aandachtspunt is dat als je alle features van Skype for Business wil gebruiken je de lokale versie van Skype For Business nodig hebt, de zogenaamde Skype Client. Verder omvat E3 Data Loss Prevention (DLP, voor het beperken van gegevensverlies) en IRM (Information Rights Management, hiermee voorkom je dat vertrouwelijke gegevens in de handen komen van onbevoegden). Verder heeft E3 unlimited opslag op OneDrive en unlimited E-mail archief. Als laatste bevat E3 legal hold voor Exchange Online,  een goede manier om altijd aan te tonen wat er is ontvangen of verzonden of als er meer dan de standaard 90 dagen back up retentie nodig. E3 was tot nu toe de meest complete abonnementsvorm. Dat is dus nu Enterprise 5 (E5) geworden. Eigenlijk is E5 dezelfde abonnementsvorm als E3, alleen dan uitgebreid met een viertal extra diensten.

Wat kan ik ermee

Deze vier extra diensten bij E5 ten opzicht van E3 bestaan uit:

1. Gegevensbeveiliging

  • Customer Lockbox: een functie om Microsoft-supportengineers tijdelijk toegang te geven tot jouw Office 365 omgeving en data. Als klant ben je zelf in charge en bepaal jij of en wanneer een supportengineer toegang krijgt tot jouw data. Alle activiteiten die plaatsvinden tijdens het oplossen van een call worden gelogd. Zie dit korte filmpje.
  • Advanced Thread Protection: diefstal van gegevens gebeurt steeds meer door binnen te dringen en gegevens op te vragen. Manieren waarop wordt geprobeerd om diefstal te plegen zijn Malware en Fishing. Malware installeert ongewenste software op je computer en stuurt vervolgens gegevens het Internet op. Bij Fishing worden via nep e-mail gegevens ontfutselt bij werknemers. Advanced Thread Protection biedt mogelijkheden om dit tegen te gaan met quarantaine en controle van Malware en vervangen van links in nep e-mail. Zie dit korte filmpje. Let wel op dat je een bewuste keuze maakt in het technisch oplossen van het herkennen van verdachte links of dat je er voor kiest om je gebruikers goed op te leiden zodat zij zelf leren om deze verdachte links te herkennen. Wees je er verder van bewust dat Advance Thread Protection alleen aanwezig is binnen Office 365. Dus als een gebruiker een andere mailomgeving gebruikt dan werkt de bescherming niet.
  • Advanced eDiscovery: door een kleine selectie van data handmatig te beoordelen op relevantie kan er een automatische voorspelling gemaakt worden welke data nog meer relevant kunnen zijn voor bijvoorbeeld het verzamelen van de juiste data voor een audit. Op dezelfde manier helpt advanced eDiscovery om organisaties nog beter data te kunnen bewaren zolang het moet en data te verwijderen als het moet.
2. Analysehulpmiddelen voor Delve (Delve Analytics) en PowerBI (PowerBI Pro)

Wat was Delve ook alweer
Wanneer je als eindgebruiker Delve opent dan worden op de startpagina direct de documenten getoond die voor jou relevant zouden kunnen zijn. Dit kunnen documenten zijn die zijn toegevoegd aan een SharePoint bibliotheek op een projectsite die je intensief gebruikt, documenten die direct met jou gedeeld zijn door een collega of documenten die staan opgeslagen op je eigen OneDrive for Business. Opent je collega Delve dan is de kans groot dat hij/zij andere documenten te zien krijgt dan jij. (geciteerd uit het blog van mijn collega).

En wat is dan Delve Analytics?
Hoeveel tijd besteed jij aan e-mail en vergaderen? Hoe doe je dat in vergelijking met je collega’s? Deze informatie wordt met Delve Analytics aan je getoond en je krijgt tips hoe je slimmer kan werken.

Wat was PowerBI ook alweer
Power BI is een Business Intelligence product gericht op de eindgebruiker. Deze dienst stelt de gebruiker in staat om op basis van informatie uit verschillende (bedrijf, publieke of eigen) bronnen/datasets rapportages op te stellen. Met deze rapportages kan een gebruiker of zijn afdeling beter inzicht krijgen in bijvoorbeeld financiële cijfers en op basis daarvan voorspellingen doen of beslissingen nemen.

En wat is dan PowerBI Pro?
PowerBI Pro is hetzelfde als PowerBI, maar dan een uitgebreidere versie. Zo heb je bijvoorbeeld bij PowerBI Pro een grotere data capaciteit limiet en werk je bijvoorbeeld samen met je team in PowerBI door gebruik te maken van Office Groups. Zie voor de volledige uitbreiding deze lijst.

3. PSTN-vergadering
Vergaderen via PSTN maakt het mogelijk om een Skype meeting bij te wonen vanaf elk apparaat. Dat kan dus via een vaste telefoon, via je mobiel of vanaf de computer.

4. Cloud PBX
Gebruik Cloud PBX voor gespreksbeheer in de Cloud. Voor het initiëren, ontvangen en doorverbinden van gesprekken op allerlei soorten apparaten waarbij gebruik gemaakt kan worden van eigen telefoonlijnen of via Skype For Business  vanuit Office 365 (later dit jaar beschikbaar).

Vanaf april 2016 ook geleverd met E5: Cloud App Security. Verbeter met Cloud App Security de je beveiligingsmanagement en de transparant rondom Office 365. Als organisatie kan je bijvoorbeeld zien binnen welke verschillende Cloud services je eindgebruikers bestanden op slaan, waar ze samenwerken en hoeveel data er wordt geüpload naar services buiten Office 365.

Hulp of advies nodig bij het beslissen over de meest geschikte abonnementsvorm voor jouw organisatie? Neem contact met ons op. We helpen je graag.