Hoe maak je de businesscase voor Microsoft Azure?
Blogs
10-9-2017
Veel organisaties voelen zich er prettig bij wanneer alle systemen die nodig zijn voor de bedrijfsvoering in eigen beheer zijn, het liefst in een serverpark op locatie. Zo zie je wat er gebeurt en zijn ook de beheerders in de buurt. Er kan niets misgaan, toch? Helaas zien we regelmatig hoe een bug, hack of verkeerde update tot grote problemen kunnen leiden, waardoor soms zelfs de hele bedrijfsvoering stil komt te liggen. Alleen deze reden al zou een sterke business case maken om over te stappen op Microsoft Azure, maar wij zien nog veel meer voordelen.
Tot wel 50% kostenbesparing
Binnen je organisatie zijn er vele processen gaande. Sommige zijn elke dag continu bezig, anderen zijn slechts periodiek nodig. Maar de kans is groot dat je servers altijd zijn ingericht op je maximale bezetting, ook wanneer dit niet aan de orde is. Dit betekent dat voor een groot deel van de tijd er een overschot is aan beschikbare capaciteit, maar waar net zoveel voor wordt betaald als wanneer deze wel gebruikt wordt. Lourens Siderius, Business Development Manager bij Wortell, legt uit hoe deze verspilling in Azure wordt ondervangen. "We onderscheiden vijf verschillende soorten processen, onderverdeeld in hoe consistent zij aandacht vragen van servers:- On and off: dit zijn processen die periodiek voorkomen en de rest van de tijd uitstaan. Denk hierbij aan het verwerken van loonstroken of pensioenoverzichten.
- Growing fast: veel organisaties laten kleine startups ontstaan binnen de organisatie als kweekvijver voor nieuwe ideeën. Wanneer een dergelijke startup aanslaat, zal deze in korte tijd veel moeten bijschakelen in rekenkracht van de servers.
- Unpredictable bursting: denk hierbij aan crisis.nl, de rampenwebsite van de overheid. Op dit moment is deze niet nodig of operationeel, maar wanneer er een ramp voorkomt zal deze meteen toegankelijk moeten zijn voor alle Nederlandse inwoners.
- Predictable bursting: voor zorgverzekeraars is de periode van november tot half januari een piekmoment, waarbij er honderdduizenden mensen op de website komen. De rest van het jaar zijn het slechts enkele tientallen per dag.
- 24x7 steady: hier zitten alle ondersteunende processen in, die dag in dag uit draaien en continu beheer en support nodig hebben.