Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Van transitie naar transformatie: inbeheername anno 2024

Een cloudtransitie doorlopen om het beheer vervolgens neer te leggen bij een managed services provider (MSP): dat is in de afgelopen jaren gemeengoed geworden in het zakelijke landschap. Organisaties besteden IT-zaken steeds vaker uit om zich te focussen op de corebusiness. 

In de loop der jaren is de invulling van managed services echter sterk veranderd. Voorheen ging je een groot project aan: de doorlooptijden waren lang en de kosten aanzienlijk. Na afronding maakte het projectteam plaats voor het beheerteam. Maar omdat het project veel tijd in beslag had genomen, waren de uitgangspunten in de tussentijd vaak veranderd. Het gevolg: je moest corrigerende acties ondernemen en soms zelfs een nieuwe standaard definiëren. 

Anno 2024 pakken innovatieve managed service providers de zaken anders aan.
Hoe? Dat leg ik uit in deze blogpost! 

‘As-is-inbeheername’: quick wins + stapsgewijs naar de standaard 

De ontwikkelingen op technologisch gebied gaan razendsnel. En organisaties bewegen mee. In het verleden was een eigen datacenter een vanzelfsprekendheid. Als je dit nog steeds hebt, vergt een transitie naar de cloud nog altijd evenveel werk als vroeger: in dat geval kom je niet onder een groot project uit. Het verschil met 10 jaar geleden is dat veel organisaties tegenwoordig al stappen hebben genomen om te moderniseren. Ze hebben bijvoorbeeld reeds een moderne werkplek of zitten inmiddels in de cloud. Zulke organisaties zijn niet gebaat bij een groot transitieproject met lange doorlooptijden. 

Bij Wortell hebben wij onze diensten en producten daarom gestandaardiseerd. We focussen op een inbeheername van de omgeving as is. Dit betekent dat wij alles overnemen zoals het momenteel is: we koppelen de omgeving van een klant en beginnen direct met het beheren ervan. Daarbij realiseren we direct een aantal quick wins, zodat de situatie voor de organisatie in kwestie meteen verbetert. 

Ondertussen werken we gaandeweg met een projectteam aan de transformatie om de omgeving naar onze standaard te brengen. Dat doen we — vanaf het eerste moment — in nauwe samenwerking met onze klant. Zo koppelen we de klant bij de inbeheername direct aan een Operations-kernteam. Daarnaast passen we een governance-model toe waarbij wij op alle lagen (strategisch, tactisch en operationeel) vertegenwoordigd zijn bij de klant en vice versa. 

Hoe we de dienst precies invullen, verschilt per klant. Dit hangt af van de status quo van de omgeving. Heeft de organisatie nog een volledige onpremise-omgeving? Dan maken we een plan om zo snel mogelijk naar de cloud over te stappen. Zit de organisatie al in de cloud? Dan bekijken we samen met welke wijzigingen we het best toe kunnen bewegen naar onze standaard. 

Wat ook sterk meespeelt, is de behoefte van de klant. Wil deze de focus leggen op de business en de IT-regie volledig uitbesteden? Of heeft de organisatie eigen IT-specialisten die zij optimaal wil inzetten? Soms kiezen klanten ervoor om hun eigen IT-mensen bij Wortell in dienst te laten treden. Maar het komt ook voor dat zij hun in-house experts inzetten voor business- en informatiemanagement-doeleinden. Bij Wortell staan we open voor het bespreken van alle mogelijkheden. Wat wij willen, is om onze klanten als MSP te blijven verrassen.

Wat houdt een transformatie eigenlijk in? 

Een goede en terechte vraag, want de term ‘transformatie’ hoor je tegenwoordig te pas en te onpas vallen. Voor ons is een transformatie niet per se een afgebakende periode. We koppelen er geen begin of einde aan, omdat we een transformatie zien als een continu proces waarin we projecten definiëren om verbeteringen en optimalisaties door te voeren. We tekenen doorlopend met elkaar op welke veranderingen we kunnen implementeren om te blijven doorontwikkelen. 

Onze service delivery managers — waarvan ik er één ben — voeren periodiek ook tactische overleggen met de klant. Daaruit komen nieuwe inzichten die ons helpen om verder te transformeren. Een voorbeeld: als er nieuwe securityrichtlijnen of bepaalde ontwikkelingen in de markt zijn, kunnen we op basis daarvan gaan optimaliseren. 

Als service delivery manager zie ik er ook op toe dat wij managed services opleveren conform onze contractuele afspraken met de klant. Ik ben dus verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking en rapporteer daar ook op. Daarnaast treed ik op als spreekbuis voor de klant richting de interne organisatie en heb ik een regiefunctie voor alle stakeholders. Bij Wortell zijn service delivery managers hoofdelijk aansprakelijk voor klanttevredenheid en dat vinden klanten doorgaans fijn. Zo kunnen ze immers een gezicht koppelen aan degene die wensen en eisen bij hen ophaalt en gericht advies uitbrengt. Ik neem mijn rol dan ook (mét een flinke dosis enthousiasme) heel serieus! 

Interesse in inbeheername ‘nieuwe stijl’? 

Wil je meer weten over de transformatie van Wortell Managed Services en ontdekken hoe jij hiervan profiteert? Lees de blogpost die wij hier onlangs over schreven

Benieuwd wat wij als MSP voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op. We bespreken graag hoe we jouw transformatie stapsgewijs kunnen realiseren. 

Over de auteur

Hinda Ottevanger

Als Service Manager ben ik altijd bezig met het bewaken en verbeteren van de klantervaring. Door de intensieve relatie die ik met mijn klanten heb, weet ik wat de drijfveren en de wensen van de klant zijn en kan ik ervoor zorgen dat ik de juiste initiatieven op de juiste momenten kan inzetten. Ik schakel dan heel snel tussen alle betrokken partijen (klanten, consultants, projectmanagers, sales, marketing) en ben zo de welbekende “spin in het web”.
Connect