Ga naar content
Zoek op onderwerpen, blogs, diensten etc.

Slimmer werken dankzij machine learning

Blogs
18-7-2018

AI en machine learning

Iedereen heeft wel eens gehoord over AI (artificial intelligence) en machine learning. En je komt het ook steeds vaker tegen, zonder dat je het misschien zelf doorhebt. Denk aan online platforms als Bol.com die heel specifieke individuele ervaringen realiseren. Je op basis van je persoonlijke profiel een shop voorschotelen die optimaal op jou is ingericht. Ook bedrijfsmatig gaan we het nu meer zien. Wortell zet machine learning ook in om mensen op een slimme manier beter met hun systeem te laten omgaan.

Slimmer werken op je computer

Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, maar in de praktijk blijkt wel dat veel eindgebruikers best nog wat ondersteuning kunnen gebruiken om werkzaamheden op de computer op een makkelijkere en slimmere manier te kunnen uitvoeren. Nu kun je daarvoor natuurlijk allerlei soorten cursussen en trainingen krijgen en dat kan op verschillende manieren. Via een website waar je online trainingen kunt volgen, klasjes waar je gezamenlijk met anderen dezelfde cursus doet, tot één-op-één trainingen volgens een vooraf vastgesteld lesplan. Zo’n cursus is helaas nooit perfect op jou als individu afgestemd. Het mooiste zou zijn als iedereen op zijn eigen manier kan leren én tegelijkertijd kan leren wat hij of zij op dat moment nodig heeft. Specifiek om ervoor te zorgen dat mensen zo optimaal kunnen werken met systemen, hebben wij daarom een nieuwe dienst ingericht met de naam Adoptie as a Service!

Geen standaard lespakket meer

Bij verschillende organisaties loopt nu een pilot met deze nieuwe dienst. Op basis van de functie die iemand heeft en de werkzaamheden die hij of zij uitvoert, bedenken we met welke software en op welke manieren ze dat het beste kunnen doen. Want de ene persoon leert het best in een klasje, de ander is meer gebaat bij één-op-één uitleg en weer een andere persoon leert het best door allerlei tips te krijgen. Maar we werken niet met een standaard lespakket, iedere gebruiker is namelijk uniek.

Adoptie as a Service

Hoe werkt Adoptie as a Service? Een medewerker meldt zichzelf aan op een portaal en we zien welke soort functie deze persoon heeft. Doordat de medewerker een vragenlijst invult, weten we ook met wat voor soort technologie hij of zij werkt. Vervolgens stellen we een combinatie samen van allerlei soorten online trainingen, tips, adviezen, filmpjes etc. Specifiek bedoeld voor die ene individuele eindgebruiker.
Aan de hand van de functie en de activiteiten die iemand uitvoert, gekoppeld aan het kennisniveau op dit moment beginnen we met het aanbieden van trainingen. Dat doen we door ze beschikbaar te stellen in een portaal. Dat doen we ook door gebruikers te benaderen via een chatvenster in Skype of in Microsoft Teams. We sturen ze een berichtje hoe ze bepaalde handelingen slimmer of sneller kunnen uitvoeren. Of we doen dat door ze een e-mail te sturen met allerlei soorten tips. We zien dat medewerkers trainingen volgen, we zien dat ze op trainingen klikken. We zien welke filmpjes mensen bekijken. We zien welke tips mensen lezen. Maar we zien ook hoe hun gebruik van de computersystemen verbetert in de loop van de tijd. De handelingen die ze met de zakelijke software doen, worden namelijk geregistreerd. Op basis daarvan kunnen we steeds betere tips aanbieden en kunnen we steeds betere trainingen aanbieden voor het individu. Zo wordt de medewerker steeds beter in het gebruik van een computersysteem.
Voorbeeld: als je je computer even verlaat en je wilt hem vergrendelen, dan leren we mensen dat dit heel snel kan met Windowstoets + L. Het is te simpel voor woorden, maar heel veel mensen weten dit niet en gaan via het Startmenu naar hun profiel en klikken dan op Vergrendelen. Het scheelt niet alleen een paar keer klikken, maar met zo’n sneltoetsfunctie gaat het veel sneller. Zo zullen mensen het uiteindelijk toch eerder aanwennen. Een supersimpele tip, maar voor veel mensen heel waardevol.

Een zo goed mogelijke leerervaring

Adoptie as a Service is in feite een interne customer journey die voor iedere eindgebruiker uniek is. En het gaat continu om het aanbieden van een zo goed mogelijke leerervaring. Als we zien dat voor een bepaalde medewerker het kennisniveau van Outlook toeneemt, dan zal hij of zij daar nauwelijks nog kennistips voor krijgen en sturen we bijvoorbeeld veel meer productiviteitstips. We leren iemand niet meer hoe je een mailtje moet maken, maar we leren iemand hoe je heel snel om kunt gaan met archivering van e-mail. Als iemand dat soort activiteiten ook beheerst, dan zorgen we dat hij of zij allerlei andere activiteiten beter onder de knie krijgt. Er kan uiteraard ook gestuurd worden richting bepaalde software, of richting bepaalde activiteiten. En het hele proces is honderd procent geautomatiseerd. Op en top machine learning!